Grænsehandlen med diesel skal vendes om, så det ikke er billigere at tanke i Danmark. Sådan lyder opfordringen fra Klimarådet.
Brændstoffets CO2 belaster nemlig det danske klimaregnskab, selv om lastbilen kører ned gennem Europa. En højere dieselafgift kan medvirke til at nå 2025-målet, der er mindst en halvering af drivhusgasudledningen i forhold...
Klimarådet: Grænsehandel tynger CO2-konto
En forhøjelse af dieselafgiften er det mest effektive virkemiddel i Klimarådets anbefalinger, hvis man skal opfylde målet for CO2-reduktion i 2025. Km-afgiften er derefter en hjælp mod 2030, selv om den egentlig skal løse andre problemer
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/79731618.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1331&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=849&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=421&accessToken=b13bff77abc04c7a44a4e5baf1efa6687b4b59b9bd7404bd6d0528e1121c0331)
Dieselgevinsten ved at tanke i Danmark skal fjernes, mener Klimarådet. Det vil mindste Danmarks CO2-aftryk. (foto: Jesper B. Nielsen) Foto: Jesper B. Nielsen.
Vil du have det hele med?
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement