Fødevareorganisation retter kritik af kommunalt udbud
Små- og mellemstore fødevarevirksomheder bliver fremover afskåret fra at byde ind på kontrakter med storkøkkener og institutioner i 77 kommuner og to regioner, mener FødevareDanmark, der er paraplyorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren.
Udmeldingen kommer i forbindelse med, at Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) netop har afsluttet et nyt udbud for fødevareområdet målrettet de kommunale storkøkkener, skriver FødevareDanmark i en pressemeddelelse.
77 kommuner og to regioner har tilsluttet sig udbuddet, der fremover vil samle alle fødevareindkøb hos to centrale totalleverandører, som skal levere alle fødevarer til de kommunale storkøkkener i henholdsvis Østdanmark (Sjælland) og Vestdanmark (Jylland og Fyn).
- Fødevareudbuddet er meget langt fra de intentioner, som både regeringen, Folketinget og kommunerne har for udviklingen af det lokale erhvervsliv i de mindre byer. Når man tager fødevareindkøb til en samlet værdi af 3,4 milliarder kroner og placerer det hos to centrale virksomheder, modarbejder det i den grad hensigten om at sikre liv og arbejdspladser i yderområderne, siger Leif Wilson Laustsen, der er bestyrelsesformand i FødevareDanmark, i pressemeddelelsen og henviser til regeringsgrundlaget ’Ansvar for Danmark’.
I regeringsgrundlaget fremgår det, at ”regeringen vil modvirke centralisering og fastholde, at det har værdi i sig selv, at der i alle dele af landet er velfærdsinstitutioner, et levende erhvervsliv og arbejdspladser”.
Krav om delkontrakter
For at komme i betragtning til at byde ind på SKI’s udbud skal tilbudsgiveren havde en årlig omsætning på mindst en halv milliard kroner, hvilket ifølge FødevareDanmark afholder langt de fleste fødevarevirksomheder i landet fra at byde ind på opgaven.
Samtidig skal virksomheden kunne håndtere samtlige varekategorier inden for fødevaresektoren, hvilket ifølge Leif Wilson Laustsen kan være i strid med udbudsloven.
- Det er et krav i udbudsloven om, at offentlige udbud skal opdeles i delkontrakter – medmindre man har en god forklaring på at lade være. Formålet med det krav er at øge antallet af virksomheder, der har mulighed for at byde ind på opgaven, siger Leif Wilson Laustsen og fortsætter:
- SKI hævder, at udbuddet er opdelt, da man har opdelt det i Øst- og Vestdanmark, men det er tæt på at være en parodi, når man reelt sammensætter udbuddet på en måde, som gør, at der kun er en lille håndfuld af virksomheder, der har mulighed for at byde ind på opgaven, siger han.
Ingen positiv særbehandling
Leif Wilson Laustsen afviser, at FødevareDanmarks kritik handler om, at de små- og mellemstore fødevarevirksomheder skal have positiv særbehandling i forhold til udbud af lokale fødevarekontrakter. Han ønsker blot, at de små og mellemstore fødevarevirksomheder skal have mulighed for at byde ind på lige fod med de store virksomheder.
- Det handler ikke, at vores medlemmer skal have lettere adgang til fødevarekontrakter i deres hjemkommuner. Men de små- og mellemstore fødevarevirksomheder bør have mulighed for at byde ind på opgaver i det offentlige på lige fod med de store virksomheder, siger han.
FødevareDanmark overvejer nu, om organisationen skal anlægge en sag ved de rette instanser om udbuddets lovlighed.