23948sdkhjf

Danske ministre i front for skibsskat på globalt topmøde

Også branchefolk håber på den globale klimaskat, men tvivler på, at det sker trods optimismen

Ikke alene arbejder Dan Jørgensen i denne uge for en global klimaskat på skibsfart på et møde i Paris, som Søfart skriver i dag

Det danske system har lagt rigtig mange ressourcer i det her, men jeg tror faktisk ikke på, at det sker denne her gang Jenny N. Braat, Danske Maritime

Også på det kommende møde i FN's søfartsorgan IMO i starten af juli vil både minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik Dan Jørgensen og hans S-kollega erhvervsminister Morten Bødskov være ude med krav om strammere globalt beskatning af skibe.

Til mødet står Danmark på vegne af EU nemlig i spidsen for at forhandle en global afgift på shippingindustriens fossile brændstoffer på plads, som ifølge de to ministre kan få betydning for ikke alene shippingindustrien, men også dansk erhvervsliv og hele verdens klima.

Det skriver dagbladet Børsen.

Selvom kilder tæt på forhandlingerne tidligere har fortalt til Børsen, at afgiften aldrig har været tættere på at blive en realitet, kræver det overvejende enighed blandt medlemslandene i IMO.

Branchefolk skeptiske

Netop det betyder, at Jenny N. Braat, direktør i brancheorganisationen Danske Maritime, er skeptisk over for de høje forventninger til forhandlingerne.

- Hvis det lykkes, er der ingen tvivl om, at det bliver en kæmpe gamechanger, og jeg må også sige, at det danske system har lagt rigtig mange ressourcer i det her. Det er der ingen tvivl om, men jeg tror faktisk ikke på, at det sker denne her gang, siger Jenny N. Braat til Børsen.

Selvom flere medlemslande har vist sig at være knap så begejstrede for tanken om at udligne prisgabet, forbliver både Dan Jørgensen og Morten Bødskov optimister, fordi EU i sig selv har et stærkt mandat, mens amerikanerne, lande i Østen og Mellem- og Sydamerika bakker op om afgiften.

Det synspunkt deles af Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier:

- Det er politik, og der er forhandling til det sidste, så det er meget svært at spå om sandsynligheden. Jeg vil dog godt sige, at jeg ærlig talt bliver skuffet, hvis ikke det ender med en ambitiøs aftale, siger Anne H. Steffensen til Børsen.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125