Milliondonation til nyt lollandsk vartegn ved Femern
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/88758543.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5280&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=2968&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=f8e3806eb1ba830ae812bb274fc32faf4442388cf0315e3480bc9ff81622f2cb)
Realdania og Ny Carlsbergfondet har slået pjalterne sammen og valgt at splejse til en pulje på omkring 40 millioner kroner.
Pengene skal gå til indsatsen Steder Tæller X, hvor kunstnere og arkitekter går sammen om at udvikle projekter særlige steder i landkommuner. Og et af disse ni udvalgte projekter er et kunstværk i det sydlige Lolland nær Rødby, der støttes af 3.750.000 kroner, skriver TV2 Øst.
Vartegnet, der har fået arbejdstitlen 'Infrastruktur X Rå natur', bliver opført i nærheden af nedkørslen til Femern Bælt-tunnelen på Lolland. TV2 Øst fortæller, hvordan at donorerne ønsker at værket skal "tilbyde en naturfyldt pause for både lokale og rejsende mellem Tyskland og Danmark."
De fremtidsudsigter er man ikke overraskende positivt stemte over i Lolland Kommune over den tilføjelse til et lokalområde, der kommer til at opleve en ganske forandret gennemstrømning af mennesker, når Femern Bælt-tunnelen tages i brug.
- Med den kommende tunnel mangler den tidligere pause måske ved færgerne, og der kunne vartegnet blive et trækplaster og lokke folk til at køre fra for at opleve lokalområdet, siger Martin Boesen til TV2 Øst.
![Der bliver bygget og bygget på livet løs på den 18 km lange tunnel, der efter planen vil stå færdig i 2029 og forbinde Rødbyhavn her på billedet med Puttgarden i Tyskland. Et nyt kunstværk skal altså opføres for at glæde de fremtidige brugere af det enorme infrastrukturprojekt. Der bliver bygget og bygget på livet løs på den 18 km lange tunnel, der efter planen vil stå færdig i 2029 og forbinde Rødbyhavn her på billedet med Puttgarden i Tyskland. Et nyt kunstværk skal altså opføres for at glæde de fremtidige brugere af det enorme infrastrukturprojekt.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/85942491.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=660&t[crop][height]=396&t[crop][x]=0&t[crop][y]=43&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=9816bbdd6a4badb339e9a912d91f7891a8fc1750e190507e78fe52205bd29adc)
Kunst kan løfte lokalområder
I en pressemeddelelse udtaler Stine Lea Jacobi, programchef i Realdania, at de fra andre projekter har erfarer, at arkitekttur og kunst kan give særligt udvalgte stedet et løft, der fører lokal identitet, stolthed og fællesskab i hverdagen.
Det er på den baggrund, at indsatsen om helhed og de ni udvalgte lokale kunstprojekter herunder er udviklet, lyder det.
- Derfor er det en kæmpe glæde, at vi nu kan støtte ni formidable steder med at udvikle deres X-faktor og gode ideer. Blandt stederne er både kendte perler som Skagen og Rømø, men også stærke lokale steder som her i Rødby, lyder det fra Stine Lea Jacobi.
Ligesom med den endelige, fuld fungerende Femern-forbindelse, skal man også væbne sig med en smule tålmodighed for at kunne nyde det kommende vartegn i det lollandske. Når sommerferien er gået på hæld, vil de kunstnere og arkitekter, som kan komme til at skabe værkerne, skulle mødes og konkurrere om den bedst mulige i det.
Det estimeres, at vartegnet nær nedkørslen til Femern bælt-tunellen vil stå færdig næste år eller om to år, mens at de første skifter til projektet ventes at blive præsenteret i begyndelsen af 2024.
Artiklen er en del af temaet Kultur.