23948sdkhjf

Nu skal de halvnøgne damer ned fra fabriksvæggene

Værkstedskalendere med halvnøgne damer hører ikke hjemme i 2023, mener brancheforeningen Tekniq Arbejdsgiverne

Kalendere med mere eller mindre afklædte kvinder har gennem mange år været en fast bestanddel på værksteder og fabrikker rundt omkring i landet.

Det skal dog være fortid. Det mener man hos Tekniq Arbejdsgiverne, der organiserer omkring 4.000 virksomheder i installationsbranchen og metalindustrien. Derfor sætter brancheorganisationen nu en ny kampagne i søen.

- Hvis vi gerne vil have flere kvinder til at søge ind i vores brancher, så nytter det ikke noget, at vi vender det blinde øje til en virksomhedskultur, der er åbenlyst forældet. Med kampagnen forsøger vi derfor at skabe en større bevidsthed om, hvad der skal til for at skabe en moderne virksomhedskultur, som både mænd og kvinder kan se sig selv i, siger Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør i Tekniq Arbejdsgiverne, i en pressemeddelelse.

En af de virksomheder der har taget konsekvensen og pillet kalenderne ned af væggene er Sanderum Smede- og Maskinværksted. Her er økonomi- og personaleansvarlig Vivi Larsen enig i, at de hører fortiden til.

- Jeg har været her i mange år. Kalenderne har ikke generet mig, men tiden er løbet fra dem. I dag bliver folk jo krænket af mange ting, og de yngre generationer af piger ser anderledes på dem. Derfor skal de ned, for vi kan ikke få lærlinge nok, og det ville jo være lettere, hvis pigerne også valgte vores branche, siger Vivi Larsen til Børsen.

Arbejdskultur som branding

Medlemsvirksomhederne hos Tekniq Arbejdsgiverne får i øjeblikket tilsendt kampagnematerialet "Kom og tag mig - ned!". Det består af nye erstatningskalendere, som de for eksempel kan hænge op i kantinen eller på værkstederne. 

Kalenderen indrammer en lang række situationer, hvor man absolut ikke kunne forestille sig at møde kalendere med hverken letpåklædte mænd eller kvinder. Det kan for eksempel være hos tandlægen eller i dit barns børnehave. Så hvis de ikke passer der, så passer de vel heller ikke ude i virksomhederne, lyder ræsonnementet.

- Det løser naturligvis ikke alle problemer at fjerne nøgenkalenderne fra værkstederne og skurvognene. Og vi bilder os heller ikke ind, at det alene vil få flere kvinder til at søge læreplads som vvs'er eller industritekniker. Men det er et åbenlyst sted at starte for at lufte ud i de traditionelt mandsdominerede fag. Hvis man som virksomhed vil tiltrække hele paletten af dygtige mænd og kvinder, så er man nødt til at tage både arbejdsmiljøet og kulturen på arbejdspladsen alvorligt, siger Troels Blicher Danielsen.

Kamp om talenterne

I sidste ende handler det for virksomhederne også om at sikre kvalificerede medarbejdere til de mange nye opgaver, der venter derude - blandt andet i forhold til den grønne og digitale omstilling af samfundet. 

Men det er et udfordret marked, hvor der er kamp om de dygtige medarbejdere. I bygge- og anlægsbranchen er det omkring fire ud af 10 rekrutteringer, der er forgæves i forhold til den profil, der bliver søgt. 

I metalindustrien er det er kun lidt bedre - tre ud af 10 forgæves rekrutteringer. Samtidig kæmper erhvervsuddannelserne fortsat med at få flere unge til at tage den faglærte vej, og selvom kvinderne er ved at få smag for blandt andet elektrikeruddannelsen, så kommer fremgangen fra et meget lavt niveau.

Kvinder på uddannelserne:

Smed: 4,39 procent

Industritekniker: 7,60 procent

Elektriker: 3,39 procent

Vvs-energispecialist: 1,46 procent

Kilde: Uddannelsesstatistik.dk

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.312