23948sdkhjf

Fagforbund vil give Søfartsstyrelsen nyt redskab i kamp mod krænkelser

Søfartsstyrelsen skal kunne gribe langt hårdere ind mod krænkere, lyder forslag fra ét fagforbund. Et andet mener, at de groveste sager skal være sager for politi og domstole

Søfartsstyrelsen skal fremover kunne degradere eller helt suspendere den maritime licens i sager om krænkelser og chikane. Sådan lyder et forslag fra CO-Søfart ifølge fagforbundets hjemmeside.

- Søfartsstyrelsen skal kunne reducere sønæringsbeviset. Det vil sige, at du ikke kan arbejde som skibsfører. Eller man kan gå skridtet videre og suspendere sønæringsbeviset eller tage det fra søofficererne, så de ikke kan arbejde til søs, siger Ole Philipsen på hjemmesiden.

Det er ifølge CO-Søfart i lighed med de beføjelser den amerikanske kystvagt har.

Forslaget kommer i kølvandet på sidste uges rapport fra Syddansk Universitet på vegne Søfartsstyrelsen, som blotlagde et kritisabelt psykisk arbejdsmiljø ombord på danske skibe. Blandt konklusionerne var, at 17 pct. af søfarende på danske skibe har oplevet mobning, og at 11 pct. har været udsat for chikane.

Foreslår kurser

Ole Philipsen har ikke ønsket at stille op til interview med Søfart om fagforbundets forslag.

Men på sin hjemmeside foreslår fagforbundet udover ovenstående, at der kan indføres kurser for seniorofficerer, som skal gennemgås inden de kan drage til søs.

Heriblandt gennemgang af dansk sølov, håndtering af chikanesager, og i hvad der er god ledelse, lyder det. Fagforbundet henviser således til, at det ifølge den omtalte rapport i to af tre tilfælde var en seniorofficer eller teamleder, som var af udøveren af chikanen eller volden.

Skal sikre ordentlig proces 

Hos et andet forbund, Lederne Søfart, vil man ikke afvise, at der kan gives øgede beføjelser til Søfartsstyrelsen. Den klare fordel er, at der skrides ind over for krænkeren, og ikke den krænkede, siger direktør Helle Andsbjerg. Men det kræver meget grundige overvejelser, om man kan stable en ”ordentlig proces” på benene, mener hun.

De groveste af sagerne bør i hvert fald altid være sager for politi og domstole. Ligesom det trods alt er i andre fag, lyder det:

- Tager man et svendebrev fra en tømrermester, hvis personen laver chikane eller krænkelser? Nej, formodentlig ikke. Hvorfor skal det være anderledes til søs, kan man spørge, og hvis man mener, det er en skærpende omstændighed, at det er foregået på et skib - hvilket jeg absolut ikke afviser, at det er - så må det fortsat skulle pådømmes ved de domstole, vi i forvejen har til den slags, siger hun.

- Om rederierne så vil ansætte en med sådan en sag hængende over hovedet eller på sit CV - det er der, det begynder at blive interessant, siger direktøren i Lederne Søfart.

Tiltag inden 2023

Hvis ikke et rederi overholder pligten til at sikre ordentligt arbejdsmiljø om bord, så er det her, Søfartsstyrelsen bør være på banen, mener direktøren:

- Det kunne så være i form af pålæg til rederiet, dagbøder og andet - hvis der ikke bliver handlet. I visse tilfælde er det jo kulturen i rederiet, ikke nødvendigvis én medarbejder, der medvirker til at -avle chikane ombord i skibene, siger hun.

Oven på ovenstående rapports konklusioner har erhvervsminister Morten Bødskov bedt Søfartsstyrelsen om sammen med erhvervslivet og faglige organisationer at finde på tiltag, der kan skabe bedre arbejdsmiljø, både på kort og på lang sigt.

De skal levere deres bud på løsninger inden nytår 2023/2024.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081