Færgerne på de forskellige overfarter udførte mange rundture om dagen – ind og ud af havn – og med tværgående trafik. Stærk strøm nødvendiggjorde en vis styrefart ind imellem molerne, for derefter på kort afstand at bremse op under anløb af færgelejet – dette kunne være noget af en udfordring for skibsførerne.
Kollisioner og grundstødninger ...
DSB-færgernes sjældne ulykker, hjulfærgerne og dem, der fortsat eksisterer
I tredje del om DSB-færgerne berører forfatteren blandt andet de - heldigvis ganske få - ulykker, som de navnkundige færger var involveret i. Det afsløres også hvilke af DSB-færgerne, som fortsat eksisterer
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/107923612.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=800&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=559&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=461&accessToken=4cca167d9e4329cfd089f1e950b886c130769c7105d9af9c982608b4762d5133)
'Romsø' blev leveret fra Helsingør skibsværft i 1973 for sejlads mellem Halsskov og Knudshoved, hvor den havde sin sidste tur i 1998. I 2000 blev den leveret til nye ejere for sejlads i Indonesien. Færgen blev ophugget i 2006. Foto: M/S Museet for Søfart
Vil du have det hele med?
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement