23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Nordiske Medier
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Analyse: Hellerup-naboer kan skabe en helt ny verdensorden

Hafnias købsaftale om knap 15 pct. af konkurrenten Torm har udløst spekulationer om, hvorvidt en fusion af de to produkttankrederier er på tegnebrættet - der ville i givet fald blive tale om verdens største tankrederi 

Meddelelsen onsdag i sidste uge om, at Hafnia vil lægge 2,1 mia. dollar på bordet for 14,45 pct. af aktierne i Torm, var opsigtsvækkende. 

Ikke mindst på Torms hovedkontor i Hellerup, hvor ledelsen ifølge Søfarts kilder ikke var orienteret om at handlen var under opsejling.

Skibe for over 6 mia. dollar

At køberen og konkurrenten, Hafnia, holder til blot 500 meter væk fra Torms hovedsæde, er ikke det eneste fællestræk ved de to produkttankrederier, som sammen med amerikanske Scorpio Tankers er verdens største produkttankrederier. 

Ifølge seneste kvartalsrapporter fra august 2025 er værdien af Torms flåde (net asset value, NAV) opgjort til 3,1 mia. dollar, mens Hafnias flåde er vurderet til 3,3 mia. dollar. To rederier i samme vægtklasse, som hver især råder over knap 100 ejede skibe, og som sammen vil rykke forbi amerikanske Scorpio Tankers som verdens største produkttankrederi.

Købet er dog ikke endeligt gennemført og betinget af myndighedsgodkendelser og udpegning af en ny uafhængig bestyrelsesformand i Torm.

Mange fællestræk

Både Torm og Hafnia råder over flåder på omkring 100 veldrevne produkttanskibe, som i gennemsnit er 10-11 år gamle. Begge rederier har rod i dansk tankshipping, har næsten identiske kapitalstrukturer og de deler i vidt omfang den samme historie og kapitalstruktur som børsselskaber med hver deres storaktionær.

I 25 år var Hafnias topchef Mikael Skov endda en del af topledelsen i Torm. Så på papiret er en fusion mellem Torm og Hafnia til verdens største produkttankrederi oplagt.

Det er ikke første gang, at Oaktree vælger at sælge en større shippinginvestering til Hafnia. I november 2021 annoncerede parterne, at Hafnia overtog rederiet Chemical Tankers – en handel, som blev gennemført i januar 2022.

Som betaling fik Oaktree en betydelig aktiepost på 20,4 pct. i Hafnia, som kapitalfonden senere solgte i blokplaceringer via banker.

Denne gang ejer Oaktree fortsat omkring 27 pct. af Torm, men meget tyder på, at andelen snart bliver mindre.

Et stærkt signal

Timingen for handlen er bemærkelsesværdig. For Hafnia har det seneste år solgt flere skibe end det har købt, men vælger nu at investere tungt i konkurrenten. 

I en kommentar torsdag til Søfart kaldte Hafnias adm. direktør Mikael Skov Torm for et "veldrevet rederi med en flåde af høj kvalitet" og beskriver købet som en "sjælden markedsmulighed". 

Hafnia-topchefen understregede lidt kryptisk, at en fusion ikke har været drøftet, men at Hafnia ser konsolidering i branchen som ønskeligt. 

I Dagens Næringsliv kalder shippinganalytiker Kristoffer Barth Skeie, Arctic Securities, købet af Torm-aktierne for en "sjælden markedsmulighed". Han vurderer, at Hafnia blot har grebet den blokpost i Torm, som Oaktree tilbød og finder det for tidligt at vurdere, om handlen er første skridt i en egentlig fusion af Hafnia og Torm. 

En "mærkelig handel"

En anden iagttager - investor og aktieanalytiker Lau Svenssen, karakteriserede torsdag i podcasten Millionærklubben Hafnias indtræden i Torm for en "lidt mærkelig deal" og "en halv deal": 

Ifølge ham er transaktionen et klassisk "asset play"eller værdispil, hvor Hafnia køber en del af Torm-flåden billigt i forventning om stigende fragtrater og skibsværdier. 

Han undrer sig over, at Hafnia ikke køber hele Oaktrees aktiepost og peger på, at købet kan være Hafnias værn mod, at andre overtage hele eller dele af konkurrenten. 

I tilfælde af en egentlig fusion, ser Lau Svenssen ikke nævneværdige stordriftsfordele mellem de to så store rederier med tilsammen 200 skibe. Han ser det nærmere som et spørgsmål om, at Hafnia har set en mulighed for at købe gode skibsværdier billigt.  

Ser stordriftsfordele

Privatinvestoren Jens Løgstrup, der siden 2020 har haft investeringer i Torm, men ikke i Hafnia, er ikke enig. 

Han kalder situationen for "vanvittigt dramatisk", fordi Oaktree Capital Management er på vej ud, mens Hafnia er på vej ind - og ser modsat Lau Svenssen klare stordriftsfordele i en fusion. 

Desuden peger han på, at Hafnia det seneste års tid, hvor produkttankraterne er faldet tilbage, har solgt ud af sin flåde, fordi man forventer fortsatte lave rater og vigende skibsværdier i horisonten.  

Hafnia køber nu en relativt stor del af Torm, og dette ses som et klart signal om, at Mikael Skov og ledelsen har ændret syn på markedet til det mere positive. Ellers havde de ikke investeret så massivt, siger Torm-investoren fredag til Søfart. 

At Hafnia ikke har snuppet hele Oaktrees store aktiepost i Torm skyldes måske, at prisen tæt på - i så fald ca. 6 mia. dollar - kan have været et for stort beløb at løfte for Hafnia i denne omgang.    

Gigant med milliardværdier i skibe

Alle kilder er dog enige om en ting: 

En fusion mellem Torm og Hafnia vil skabe en børsnoteret gigant i tankverdenen med en flåde vurderet til næsten 6,5 mia. dollar. Det nye rederi vil samtidig stjæle pladsen som verdens største tankrederi fra norske Frontline – og vil stå endnu stærkere i forhold til både kunderne, de store olieselskaber, og på kapitalmarkederne. 

Med det Singapore-baserede shippingkonglomerat BW Group i ryggen som storaktionær i Hafnia, mener flere, at det stadig kan ende med en et bryllup mellem de to produkttankrederier. 

BW Gruppens formand Andreas Sohmen-Pao har gennem to årtier før stået nogle af verdens største opkøb og konsolideringer i shipping – fra opkøbet af Bergesen i Norge i 2003 til de senere sammenlægninger af tankrederier inden for LPG og VLCC. 

Storaktionær har gjort det før 

BW Groups finansielle muskler giver Hafnia et strategisk rygstød, som kan blive afgørende, hvis Oaktree Capital Management vælger at sælge ud i større stil.

Mikael Skov fastholder, at Hafnia alene indtager en aktionærposition, og at der ikke er drøftet fusion. Alligevel er det svært at se bort fra, at hele opsætningen ligner begyndelsen på et forløb i Torm, hvor Oaktree Capital Management gradvist forlader scenen, og Hafnia – med BW Group i ryggen – står klar til at overtage hovedrollen. 

En fusion vil ikke blot samle to naboer i Hellerup, men skabe en spiller, der kan ændre magtbalancen i hele produkttankmarkedet.

Torm og Hafnia er globale kæmper i produkttank

  • Hafnias flåde af store produkttankere sejlede i første halvår 2025 en timecharterindtjening hjem på 449,9 mio. dollar.
  • Rederiets nettoresultat for første halvår 2025 lød på 138,5 mio. dollar.
  • I samme periode leverede Torms produkttankflåde en timecharterindtjening på 422,2 mio. dollar.
  • Torms nettoresultat for første halvår blev på 121,6 mio. dollar på bundlinjen. 
  • Hafnia råder over 114 ejede produkttankskibe mod Torms 88 produkttankere 
  • Torms flådeværdi blev ved udgangen af juni vurderet til 2,9 mia. dollar
  • Værdien af Hafnia flåden blev i første halvår vurderet til 3,3 mia. dollar.

Kilder: Hafnia Limited Q2 2025 Erninings Report, Torm Q2 2025 Report

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047