Midt i debatten om manglende strøm til danske havne, har Skagen Havn lagt 85 mio. kr. for et nyt landstrømsanlæg på toppen af Danmark.
Det går i drift i 2028, og selvom riget fattes strøm, forsikrer havnedirektør, at der er nok med megawatt til at drive anlægget.
Skagen Havn har nemlig af egen lomme betalt et tocifret millionbeløb til elnetselskabet Nord Energi Net A/S for at lægge kabler og etablere et transformatoranlæg, der kan sikre tilpas forsyning til havnens nye landstrømsanlæg.