23948sdkhjf

Japansk stjernearkitekt indgår samarbejde med museer på Frederiksberg

Den japanske stjernearkitekt Hiroshi Sambuichi har indgået et samarbejde med Frederiksbergmuseerne om etableringen af et fjerde kammer til Cisternerne.

Cisterne er en underjordisk kunsthal, hvor arkitektur, historie og klima smelter sammen med den stedsspecifikke samtidskunst. Nu har Sambuichi udarbejdet et skitseforslag til et fjerde kammer, der ligger direkte i forlængelse af Cisternernes eksisterende tre.

Som kontrast til Cisternernes mørke søjlegange vil loftet i Det fjerde kammer være lyst og gennemsigtigt, og ovenpå flyder vandet fra Søndermarkens genskabte historiske spejlbassin overfor Frederiksberg slot.

- Sambuichis arkitektur er helt enestående og hidtil uset i Norden. Hans arkitektoniske greb er på én gang yderst diskret og samtidig kompromisløst nytænkende i sin tilgang til såvel det historiske og geologiske som det bæredygtige, udtaler Frederiksbergmuseernes direktør, Astrid la Cour, i en pressemeddelelse.

"Rekreativ og nytænkende attraktion"

I det fjerde kammer vil man vil kigge op gennem vandet, og samtidig skue ud over gangbroer gennem en oversvømmet stenhave, hvor små mosklædte øer vil hæve sig over vandspejlet.

I det særegne landskab mellem vand og lys vil man opleve utallige naturfænomener, når solen forvandler det flydende stof til luftig dis og danner regnbuer.

- Med ’Det fjerde kammer’ vil Frederiksbergmuseerne ikke alene skabe en rekreativ og nytænkende attraktion, som vil være kulminationen på udviklingen af Cisternerne. Vi vil præsentere en arkitektur og en drift, som reetablerer partnerskabet med naturen – og bliver et vartegn for den grønne omstilling, siger Astrid La Cour.

Engang hed Frederiksberg bakke Solbjerg, formentlig på grund af bronzealderens soldyrkelse, og den historik har inspireret Sambuichis arbejde med Det fjerde kammer. Han har udsendt følgende kryptiske meddelelse:

- Menneskeheden skal nu genvinde det intelligente forhold til alt liv på Jorden, vævet af luften, vandet og Solen. Forandringen begynder på Solens Bjerg, siger Hiroshi Sambuichi om det fjerde kammer.

Besøgstallet for Frederiksbergmuseerne toppede i 2017, da Sambuichi udstillede værket ”The Water”.

Se Sambuichi Architects' filmiske præsentation af Det fjerde kammer her.

Projektet rummer desuden følgende elementer:

  • Nye støttefunktioner: Langs det fjerde kammers tre sider etableres nye støttefunktioner til Cisternerne, herunder et nyt indgangsparti og en reception, som kommer til at ligge under vandspejlets bue. Der etableres en butik, en café og køkken, toiletter og et undervisnings- og udstillingsrum.

  • Udsyn til det fjerde kammer: Caféen og undervisningsrummet har udsyn til det fjerde kammer, så besøgende kan opleve rummet i forbindelse med både frokost og formidling. De tre nuværende kamre vil fremstå uændrede og vil fortsat fungere som udstillingsrum for skiftende udstillinger med stedsspecifik samtidskunst.

  • Indgangen flyttes: Indgangen til Cisternerne rykkes ned syd for den nuværende pyramideindgang. De besøgende sluses ned under jorden i to tunneller, der rejser sig fra to af Søndermarkens gamle stier, der løber langs aksen mod slottet. Dermed bliver der også adgang for bevægelseshæmmede. Samtidig etableres en særlig vare- og materialekørselsindgang, hvilket vil øge sikkerheden omkring arbejdsmiljøet væsentligt

  • Naturlig ventilation: Indgangstunnellerne skal også fungere som en del af et naturligt ventilationssystem, hvor luften ledes fra det fjerde kammer videre ind i de tre nuværende kamre. Luften trækkes ud i det sidste kammers bagerste ende til hver sin side og løber op igennem to lufttårne, som står skjult mellem træerne i Søndermarken. Lufttårnene er en reference til to vandtårne, der stod i Søndermarken for mere end 100 år siden.

Artiklen er en del af temaet Kultur.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094