23948sdkhjf

Vigtigt: Derfor skal du anmelde arbejdsulykker, mester!

Arbejdsulykker skal anmeldes: Kampagne vil gøre op med mørketal

Anmeldelser af arbejdsulykker er stadig en gråzone – også i byggeriet. Mange arbejdsulykker bliver ganske enkelt ikke anmeldt, viser en undersøgelse fra Arbejdstilsynet.

Ifølge Arbejdstilsynet, så skyldes det blandt andet manglende viden om arbejdsulykker og tvivl om, hvornår ulykken er alvorlig nok til at blive anmeldt. Derfor vil Arbejdstilsynet med en kampagne være med til at sikre, at langt flere ulykker anmeldes.

- Jeg er glad for, at vi sætter fokus på vigtigheden af at anmelde arbejdsulykker. Det gør vi for medarbejdernes skyld og for alle vi andre. Anmeldelserne styrker nemlig forebyggelsesindsatsen. Det gør denne kampagne opmærksom på, fortæller Sine Frederiksen, direktør i Arbejdstilsynet.

Kampagnens budskab er, at alle anmeldepligtige arbejdsulykker skal anmeldes. Det er der to grunde til. Det sikrer medarbejderne bedst muligt, hvis de skal have erstatning, og det styrker det forebyggende arbejde.

For at forebygge arbejdsulykker og skabe et mere sikkert arbejdsmiljø er det vigtigt at have viden om, hvad der er årsag til både ulykker og nærved-ulykker. Denne viden opnås bedst ved, at alle ulykker anmeldes. 

Myter om arbejdsulykker

Arbejdstilsynet fremhæver, at der er en del myter forbundet med at anmelde arbejdsulykker, som kan være skyld i, at mange ikke anmeldes. Myterne går blandt andet på, at ulykker, hvor medarbejderen selv kunne have forhindret ulykken, ikke skal anmeldes, samt at ulykker skal være alvorlige, før der er grund til at anmelde dem.

Men det er ikke sandt. Arbejdsulykker skal anmeldes – også de ulykker, som kunne være undgået. Hvis du som arbejdsgiver er i tvivl, er det altid bedst at anmelde ulykken.

HVORNÅR SKAL EN ARBEJDSULYKKE ANMELDES?

Anmeldereglerne er fastsat i arbejdsmiljøloven og i arbejdsskadesikringsloven. Det betyder, at hvis en skade opfylder kravene i én af de to love, så skal arbejdsgiveren anmelde. Hovedreglerne er:

  • arbejdsulykker, der medfører, at personen ikke kan foretage sit sædvanlige arbejde i mindst én dag ud over skadesdagen, skal anmeldes.
  • arbejdsulykker, der kan medføre ret til erstatning efter arbejdsskadesikringsloven, fx behandlingsudgifter eller erstatning for varigt mén, skal anmeldes.

 

SÅDAN ANMELDER DU EN ARBEJDSULYKKE

Arbejdsulykker skal anmeldes i EASY på virk.dk eller i det anmeldesystem, som virksomheden bruger.

Det er arbejdsgiverens pligt at anmelde arbejdsulykkerne.

Der kan opstå særlige omstændigheder, hvor medarbejderen eller en repræsentant er nødt til at anmelde. Det kan være, at arbejdsgiver ikke kan eller vil anmelde skaden, hvis virksomheden ikke eksisterer længere, eller den er gået konkurs. Her kan fagforeningen hjælpe.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kunst på byggehegn giver byggepladsen et smukt ansigt udadtil
Nu får alle ansatte i regionerne ret til fuld tid
Private botilbud dræner kommunernes plejebudget - en lille bitte smule
Vestjyde bliver formand for FOAs Social- og Sundhedssektor
Hovedstadens Letbane kan blive over en milliard dyrere
Appel til danske virksomheder: Råb EU op og vis, at PVC ikke uden videre kan erstattes
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.078