23948sdkhjf

Spansk hovedentreprenør med ”væsentlige ekstrakrav” mod Odense Letbane

Odense Letbane har modtaget ”væsentlige ekstrakrav” fra den spanske hovedentreprenør Comsa, fremgår det af letbanens seneste halvårsrapport. Kravene bliver drøftet parterne imellem, men i halvårsrapporten hævder letbanen om kravene, at de ”i væsentligt omfang ikke er tilstrækkeligt dokumenterede”.

Alligevel kan uenigheden ende med en voldgift, fremgår det også: 

”Odense Letbane P/S fastholder sin fortolkning af de juridiske aftaler i de verserende og skærpede drøftelser med hovedentreprenøren, men det må forventes, at Odense Letbane P/S’s juridiske ståsted vedrørende opgørelse af de økonomiske konsekvenser vil blive udfordret af hovedentreprenøren og det kan i den forbindelse ikke udelukkes, at drøftelserne vil ende med en voldgiftssag.”

Også tvist med Barslund

Arbejdet med Odense Letbane har ikke kun affødt en strid med Comsa.

Efter en langvarig strid mellem letbanen og Barslund, der er blandt hovedentreprenørerne, gjorde entreprenøren sig i december sidste år klar til en voldgiftssag

Den nordsjællandske anlægsentreprenørs satte dengang sit tilgodehavende til et godt stykke over 50 mio. kr.

Årsagen var ifølge Henrik Krabbe, , adm. direktør for Barslund, fejl i projektmaterialet, som blev udarbejdet at letbaneselskabets tekniske rådgiver, Cowi, der medførte store ekstraarbejder som følge af ændringer i projektet.

Adm. direktør hos Odense Letbane Mogens Hagelskær oplyser til Fyens.dk, at kravene fra den spanske entreprenør er rejst løbende, men hvor meget de løber op i, vil han ikke ud med. 

Økonomisk forventer Odense Letbane ifølge halvårsrapporten at kunne håndtere udgifterne ”indenfor det samlede anlægsbudget inklusiv de endnu ikke frigivne centrale reserver.”

Mogens Hagelskær medgiver overfor fyens.dk, at letbanens økonomi ikke holder, hvis tvisten ender i en voldgift som går Comsas vej. 

Hvor stor de centrale reserver er for nuværende er ikke oplyst. I forbindelse med, at letbanen i september sidste år blev ramt af forsinkelser og fordyrelser grundet corona lød det, at man ville anvende 70 mio. kr. fra de centrale reserverne, et beløb der ”svarer til knapt halvdelen af de centrale reserver.”

Odense Letbane vil indlede en proces med bidragsyderne omkring eventuel frigivelse af de centrale reserver, når de økonomiske konsekvenser kendes, forventeligt i efteråret 2021.

Til fyens.dk oplyser Comsas projektdirektør Ramiro Diez, at selskabet ikke har yderligere kommentarer til tvisten med den fynske letbane,

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098