23948sdkhjf

Kapital og netværk: Fynsk firma vil rejse nye millioner med crowdfunding

Den fynske robotproducent Kobots, der står bag skærerobotten Amigo, vil crowdfunde mere end 10 millioner kroner der skal anvendes til international vækst.

Og det er helt bevidst, at pengene skal komme fra mange mindre investorer, der er medlemmer på den brtiske platform Seedrs, i stedet for større investeringer fra færre investorer.

Det fortæller direktør i Kobots, Peter Hartvigsen.

- Vi tror på, at vi får bedre muligheder for at vokse og nå ud internationalt i mange lande med vores produkter. Det er i vores DNA og kultur at være i øjenhøjde med folk. Vi vil gerne dele ud af vores virksomhed og være åbne omkring vores teknologi, så det giver god mening for os at rejse kapital via. crowdfunding på Seedrs' platform, siger Peter Hartvigsen.

Han tilføjer:

- Vi gider ikke sidde alene og bygge en mur op omkring os selv. Vi hører tit om ”roboteventyret fra Odense”, men der er forbavsende få, der virkelig er en del af det. Det vil vi gerne gøre anderledes, siger han.

Byggebranchen er oplagt

Han fortæller, at der ikke er sat minimumsinvesteringer på, så alle medlemmer på Seedrs, kan købe sig ind. Dog er det håbet, at især ansatte i branchen, der er medlem på Seedrs, går med i crowdfundingen.

- Vi er mange i firmaet med håndværksmæssig baggrund, så det er oplagt, at vi med udbuddet på Seedrs’ platform henvender os til personer, med samme erhvervsmæssige baggrund, siger Peter Hartvigsen, der selv har en baggrund som tømrer.

Og netop kontakten med folket på byggepladsen er vigtig, når man lever af at sælge robotter til den sektor.

Peter Hartvigsen fortæller, at han har været i dialog med to-tre andre firmaer, der også har anvendt crowdfunding. Her er erfaringerne, at investorerne bliver engageret i produktet og virksomheden og dermed kan være med til at få kendskabet udbredt.

- På den måde handler crowdfundingen ikke alene om at rejse penge men om at skabe et netværk. Hvis vi vil ind på et nyt marked, så er det smart, hvis vi igennem netværket kan finde kunder eller samarbejdspartnere, der kan hjælpe os enten med salg eller med at finde de rette mennesker, siger Peter Hartvigsen.

Og det netværk er en af crowdfundings styrker, forklarer han.

- Man kunne sagtens have en stærk investor med et godt netværk, men med crowdfunding får vi spredt kendskabet til virksomheden så bredt ud, at vi ikke kan undgå at ramme noget meget interessant, siger han og tilføjer:

- Det føles rigtigt at crowdfunde, jo mere vi kigger på det. Vi kan ikke få det samme udbytte ved andre måder, slutter Peter Hartvigsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157