23948sdkhjf

Mester og 3F: Nogle virksomheder undlader bevidst at anmelde arbejdsulykker

Ifølge Arbejdstilsynet er det kun halvdelen af alle arbejdsulykker, der når statistikken, og det skyldes ifølge Arbejdstilsynet især, at der er mange myter forbundet omkring, hvornår man skal anmelde en arbejdsulykke. Blandt andet hersker der ifølge Arbejdstilsynet tvivl om blandt mestre og svend, hvornår der er i det hele taget er tale om en arbejdsulykke.

Men ifølge 3F kan der være mere end tvivl som grund til, at man ikke anmelder arbejdsskader. Der er eksempler på, at virksomheder undlader at anmelde for at pynte på sine statistikker og styrke sit image som virksomhed.

- Jeg er bekendt med, at nogle arbejdsgivere spekulerer i ikke at anmelde, fordi de gerne vil bevare et godt image. Det kan være, man betaler folk fuld løn for ikke at anmelde eller sørger for, at de kan få en taxa til arbejdspladsen, selvom de er kommet til skade, fortæller Flemming Hansen, som er arbejdsmiljøkonsulent i 3F Byggegruppen

Kan indgå i vurdering

Han fortæller, at der i forbindelse med udbud kan være fokus på ulykkesstatistik, hvilket giver virksomhederne incitament til at pynte på statistikken.

- Sygefraværs- og ulykkesstatistik kan indgå som grundlag for valg af en entreprenør, og det kan afholde nogle fra at anmelde arbejdsulykker. Det er vigtigt, at man får gjort op med de myter, som Arbejdstilsynet omtaler, så arbejdsgiverne bliver klar over, hvordan man overholder de reelle anmeldelsespligter, siger Flemming Hansen.

Medejer af Dalmose El-Service A/S, Ole Christensen nikker genkendende til problematikken

- Jeg kan godt undre mig, når store virksomheder siger, de ikke har haft nogle arbejdsulykker, når de har haft 100 mand til at gå på en byggeplads i et helt år, siger han.

Han har selv et fokus på forebyggelse ved helt konsekvent at tage snakken med sine medarbejdere og anmelde hver eneste arbejdsulykke.

- De gange, hvor jeg finder ud af, at en medarbejder er gået på kompromis med sikkerheden, der tager jeg gerne en snak med dem face to face. For jeg er den, der skal fortælle deres familie, at de ikke er her mere, fordi de kom til skade, og det har jeg ikke lyst til, siger han.

 Mere end statistikker

Det er ifølge DI Byggeri godt, at man vurderer virksomheder ud fra blandt andet deres arbejdsmiljø, men det bør ske med et bredere fokus end statistik.

- En af de ting, som vi anbefaler politisk for at komme social dumping til livs er, at bygherre forholder sig til arbejdsmiljø. Det gøres i høj grad ved at kigge på virksomhedernes sygefravær og ulykkesstatistik, men vi anbefaler, at man som helhed kigger på virksomhedens arbejdsmiljøledelse og ikke udelukkende på statistikken, siger Mette Møller Nielsen, chef for arbejdsmiljø i DI Byggeri.

Men, hvor det kan friste at pynte på sit image, så er der dog mange andre grunde til, at man skal tage anmeldelse af arbejdsulykker seriøst. En af dem er den tid, som håndværksbranchen er i lige nu, hvor det er arbejdstagers marked, mener arbejdsmiljøkonsulent i 3F Byggegruppen, Flemming Hansen

- Man kan som arbejdsgiver på sigt snyde sig selv, hvis man kun tænker kortsigtet og omgås reglerne for at undgå at anmelde. For det er vigtigt, især i de her tider med mangel på arbejdskraft, at man sørger for at passe på sine medarbejdere, så man kan beholde dem længere tid, siger Flemming Hansen.

- Det er attraktivt for en håndværker at vide, at mester bekymrer sig for sine medarbejderes arbejdsmiljø og sikkerhed, når man vælger arbejdsgiver, så det er klart et incitament for håndværksmestrene til at få anmeldt og forebygge arbejdsulykker, siger han.

Læs også: Mester: Her indberetter vi alle arbejdsulykker, fordi...

Læs også: Anmelder savsmuld i øjet og splint i fingeren til Arbejdstilsynet

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109