23948sdkhjf

Trier Industries venter amerikansk gennembrud i 2022

For nogle år siden tog Trier Industries en beslutning: Den midtjyske maskinfabrik ville være leverandør til den internationale aerospace-industri.

Nu er det ikke bare et spørgsmål om at ringe til de store producenter inden for forsvarsindustrien, og så er man inde i varmen. Så i stedet har salgs- og marketingdirektør Dustin Paul Wilden arbejdet systematisk med at få foden inden for. Og nu er man ved at nå det amerikanske gennembrud, fortæller han

- Det gør vi her i 2022. Vi fik vores leverandørgodkendelse her for en måneds tid siden, siger han til Metal Supply.

Skal gøre virksomheden mere attraktiv

Viborg-virksomheden har allerede leveret dele til flere typer af kampfly og håber også at komme i betragtning til blandt andet fremtidige F35-projekter, som skal afløse de danske F16-fly.

- Vi kigger meget ind i aerospace og meget ind i langsigtede, forsvarsrelaterede kontrakter. Vi er kommet godt i gang i USA, og vi håber på, at det, vi har sat i gang derovre, vil sprede sig til noget rigtig godt i vores organisation, som også gør, at vi bliver mere interessante for rekruttering fremadrettet, men også for at udvikle vores virksomhed teknologisk med alle de her typer opgaver, der kommer ind, forklarer Dustin Paul Wilden.

Han har selv en baggrund inden for luftfart, og han mener, at det har været en fordel i arbejdet med at gøre Trier Industries’ hoser grønne over for potentielle kunder.

- Jeg taler et lingo, som de godt kan lide, og det skaber en tryghed, at man har en forståelse for, hvad de sidder med. Det er enormt vigtigt for dem, at man har sat sig ind i stoffet, lyder det fra Dustin Paul Wilden.

Netværk betyder alt

Han har brugt oceaner af tid på at netværke og stille og roligt arbejde sig ind på de amerikanske giganter.

- Det er langsommeligt, for det er et meget stort politisk spil, konstaterer han, og fortsætter:

- Jeg har været meget aktiv i USA, og det har været med til at løfte os ind i de her netværk, som har været med til at give os de rigtige kontakter. Jeg har arbejdet en del sammen med Ambassaden i Washington og en del sammen med Erhvervsstyrelsen, Dansk Industri og Censec. De kontakter, man har der, betyder rigtig meget for udvikling og for netværket, så man får fat i de rigtige stakeholders; nogen som ved noget og kan tage en beslutning.

Hjemme på fabrikken i Viborg er der også blevet arbejdet på at fintune produktionen, så den er attraktiv for de amerikanske giganter. Det betyder blandt andet, at man har investeret i en AS9100-certificering, som er en kvalitetscertificering målrettet luftfartsindustrien.

Langsigtede kontrakter

Dustin Paul Wilden ser flere fordele ved at få de store forsvarsmastodonter med i kundebasen.

- Man kan tage forsvarskontrakterne - F16 for eksempel. Hvor mange år har F16 fløjet? Rigtig mange år. Og det kommer F35 også til. Så det betyder noget, at vi oparbejder nogle kompetencer, som kan relateres til F35 eller andre dele af forsvaret, så vi kan være med i lang tid. Det gør, at vi udvikler os som virksomhed, men også at vi stabiliserer en drift, som giver os adgang til andre ting, fortæller Dustin Paul Wilden.

Han har da også et godt råd til andre virksomheder, der er interesserede i at få foden inden for i forsvarsindustrien.

- Jeg holdte fornyeligt en tale til DDAC, der er en Nordens største forsvarskonferencer, om hvordan man bliver del af en supply chain, der er lidt en fætter/kusine-fest, hvor det er svært, og kan være ret konservativt. Det er at melde sig ind i nogle af de her organisationer som Censec og Dansk Industri, der giver dig adgang til nogle netværk, som du reelt ikke har adgang til. Du skal til at starte med at bygge troværdighed op omkring din egen person, og det er altså lettere, hvis du kan få nogen til at anbefale dig, slutter Dustin Paul Wilden.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078