23948sdkhjf

Danske arkitekter udvikler togstationer ved kanten af Østersøen

Fra Tallinn i nord over Letland, med afstikker til Vilnius og videre mod Polen kan togpassagerer i fremtiden træde ind i bygninger, som har et dansk fingeraftryk. 

Gottlieb Paludan Architects har i samarbejde med Rambøll Finland, Soino & Horto Architects, Realdania og Ardenis vundet opgaven om at udarbejde analyse- og benchmark-rapporter for udviklingen af syv internationale passagerstationer for Rail Baltica-projektet. 

Det skriver arkitektfirmaet på sin hjemmeside. 

De stationer, der er omfattet af projektet, er Tallinn Ülemiste, Pärnu, Riga hovedbanegård og Riga lufthavn, Panevėžys, Kaunas og Vilnius. 

Rail Baltica er et infrastrukturprojekt, som skal integrere de baltiske lande i det europæiske jernbanenet samt forbedre jernbaneforbindelserne mellem Central- og Nordeuropa. Linjen vil blive etableret som en ny, offentligt ejet jernbanestrækning med en maksimal hastighed på 249 km/t for passagertog. Rail Baltica ejes i fællesskab af de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen.  

Omdrejning for byudvikling - ikke kun infrastruktur

Projektet ser på effektiv udnyttelse af den interne og eksterne indretning af jernbanestationer med hensyn til kommercielle og daglige driftsstrukturer samt kommercielle muligheder og sociale aktiviteter. 

Målsætningen er, at stationerne bliver en integreret del af deres nabolag og ikke udelukkende har værdi som transportknudepunkter - de skal også være knudepunkter i det omkringliggende samfund og have en bred servicestruktur.  

– For at opnå deres fulde potentiale skal jernbanestationerne integreres i byens eget mobilitetssystem. Derfor er det afgørende, at der lægges til rette for en bæredygtig udvikling, hvor stationerne både kan fungere som lokale centre og multimodale knudepunkter og som omdrejningspunkter for en positiv byudvikling, udtaler Inge Fredslund, leder af Metro & Jernbane hos Gottlieb Paludan Architects, i pressemeddelelsen.

For at indfri målsætningen omfatter projektet både kommerciel og bymæssig udvikling af stationerne og deres umiddelbare nabolag samt multimodalitets-aspekter som nem forbindelse til andre transportformer, herunder offentlig transport, cykling, e-mobilitet og fodgængertrafik.  

Projektet blev indledt i juni 2021 og forventes at være afsluttet ved udgangen af 2021.

På infrastrukturfronten er Gottlieb Paludan Architects herhjemme ansvarlige for at etablere forbindelser mellem de eksisterende og kommende tog- og metrolinjer på stationen samt at skabe et velfungerende centralt knudepunkt for bydelen på Ny Ellebjerg Station i København.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078