23948sdkhjf

Odense Letbane udskyder - igen - åbning med flere måneder

Opdateret kl. 10:47 med information om tidligere forsinkelser.

For to måneder siden lød der rygter om, at Odense Letbane ikke kunne nå den seneste udmeldte åbning "omkring årsskiftet” 2021/22. Nu er det officielt: Åbning af Odense Letbane udskydes til foråret 2022.

Det meddeler letbanen onsdag formiddag i en pressemeddelelse. 

Årsag til forsinkelser på det ikke nærmere specificerede antal måneder er, at projektets spanske hovedentreprenør, Comsa, endnu ikke har opnået endelig godkendelse fra BaneDanmark til at strømsætte de dele af letbanestrækningen, der grænser op mod BaneDanmarks anlæg, lyder det i meddelelsen.

En perlerække af forsinkelser

Odense Letbane skulle ifølge de oprindelige planer have kørt de første passagerer på tværs af Odense inden udgangen af 2020. Den dato blev dog allerede i februar 2019 rykket med op mod otte måneder til efteråret 2021.

Dengang lød forklaringen på sammenfald med en række store byggerier i Odense, herunder en parkeringskælder under Thomas B. Thriges Gade i Odense C.

Driftsstarten på Odense Letbane blev i marts i år udskudt fra den 1. september 2021 til ”omkring årsskiftet” 2021/22. Denne udmelding blev gentaget i letbanens halvårsrapport 2021, der blev offentliggjort i midten af september.

Tidligt i oktober måned lød det så fra en række anonyme kilder, at letbanen ville have særdeles svært ved at blive klar til åbning ved årsskiftet 2021/22. De pegede dels på en strid med Banedanmark, der har testkørsler, dels problemer med letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenteret i det sydlige Odense.

– Vi har meddelt vores ejerkreds, at letbanen ikke når en åbningsdato inden for rammerne af den tidsplan, som Comsa præsenterede for os tidligere i år. Der er brug for ekstra tid til at færdiggøre projektet og afvikle de test- og træningsforløb, der går forud for driftsstart med passagerer, siger Mogens Hagelskær, adm. direktør ved Odense Letbane, i meddelelsen.

– Vi har over en længere periode været bevidste om tidspres i projektet. Dog ikke større tidspres, end at det ville kunne indhentes undervejs. Derfor har vi hidtil fastholdt vores forventning om åbning af letbanen omkring årsskiftet - også for derigennen at fastholde et konstant og maksimalt tryk på Comsa i relation til overholdelse af egen tidsplan, fortsætter han.

På grund af situationen har letbanen efterspurgt dialog med den spanske entreprenør på partnerniveau, lyder det også fra Mogens Hagelskær:

– Det seneste møde blev afholdt den 17. november, og her stod det klart, at mulighederne for at indhente tabt terræn i tidsplanen var udtømte. Og da der fortsat ikke er opnået endelig godkendelse til at strømsætte hele letbanestrækingen, tager vi nu konsekvensen ved at meddele denne forsinkelse, uddyber han.

Letbanedirektøren fremhæver også Odense Letbanes aktivitet i projektet.

– Fra Odense Letbane P/S' side har vi over de seneste måneder bistået Comsa med yderligere ressourcer og teknisk bistand, ligesom vi har taget en mere aktiv rolle i kontakten med BaneDanmark. Det har medvirket til, at der nu er skabt en tæt og konstruktiv dialog med BaneDanmark, og på den baggrund er det vores forventning, at vi inden for den nærmeste tid vil opnå endelig godkendelse til at køre på hele letbanestrækningen, siger Mogens Hagelskær.

Når vi har tog på hele strækningen, har vi også forudsætninger for at melde ud om et mere præcist åbningstidspunkt.

Dagbøder modsvarer meromkostninger 

Mogens Hagelskær understreger, at godkendelsen er den afgørende forudsætning for, at Comsa kan udforme en revideret tidsplan for den resterende del af projektet. 

– Vi forventer, at letbanen åbner i løbet af foråret 2022. Heldigvis er selve anlægsarbejdet tæt på afsluttet, hvilket er tydeligt for alle, der bevæger sig gennem Odense, fastslår Mogens Hagelskær.

Det er Odense Letbane P/S' vurdering, at omkostninger ved den forsinkede driftsstart vil kunne afholdes inden for rammerne af det eksisterende budget, inklusive reserver. Dette med udgangspunkt i, at meromkostninger ved en forlænget anlægsfase i et vist omfang modsvares af dagsboder til Comsa som følge af den misligholdte tidsplan.