23948sdkhjf

Mejerier har solid vækst i e-handel med ost

Danskerne køber tøj, sko og måltidskasser i stor stil over nettet – og stadig flere får nu også ost leveret til døren efter nogle klik på telefonskærmen.

Det mærker man hos landets ostehandlere og flere mejeriers ostebutikker, skriver mejeri.dk.

Blandt dem er Arla Unika, hvor 30 procent af det samlede salg fra selskabets tre butikker i 2020 foregik i forretningens webshop mod 12 procent. året før.

- Vores nethandel er inde i en vild udvikling. Vi har rigtig travlt og er vokset ud af de lokaler, hvor vores websalg begyndte fra nul i 2016, siger Mette Aaskov Lassen, E Commerce Manager for Arla Unika, til mejeri.dk.

Indtil august i år havde netbutikken hjemme i et baglokale i Unikas butik i Klostergade i Aarhus, hvor webordrerne blev håndteret, når der ikke var travlt. Nu foregår pakningen af oste, garniturer og andre delikatesser bestilt over nettet i et nyindrettet lagerrum i Arlas hovedkvarter i Viby - og på en Arla-afdeling i Falköping i Sverige.

Begge steder varetages opgaverne af to nyansatte medarbejdere, som udelukkende beskæftiger sig med Unikas nethandel.

"Pænt salg" i Them

Hvor Arla Unika kan trække på Arla Foods' erfaring med global e-handel, må andre danske mejerier bygge deres virtuelle salg op fra bunden.

Det har man gjort hos Them Andelsmejeri, som åbnede en netbutik i januar i år.

Knap et år senere kan CEO Torben Aarris fortælle om en satsning, som falder i hak med mejeriets fysiske ostebutik og køkken, hvor der laves osteanretninger og -tilbehør:

- Webshoppen er stadig et lille ben af vores forretning, men vi har et pænt salg med en støt vækst og er glade for at kunne tilbyde vores samlede ostesortiment til kunder landet over. Det kan give inspiration og supplerer vores salg i detailhandlen, hvor udvalget af Them-oste er knap så bredt, siger han.

Ostehandlere opruster

Retter man blikket mod landets ostehandlere, ser man også en tendens til at øge fokus på ostesalg over nettet. Flere tilbyder e-bestilling af oste og anretninger, og enkelte har en decideret netbutik.

Det gælder Klingenberg Ost & Delikatesser, der midt i november lancerede en ny hjemmeside med en opdateret webshop som et supplement til dens fem fysiske butikker i Middelfart, Odense, Rødovre, Lyngby og København.

- Vi havde et pænt salg i vores "gamle" webshop og tror, at det kan betale sig at investere i den del af forretningen for at gøre den mere kendt og øge omsætningen, siger Klingenbergs indehaver, Kaj Jørgensen.

Lidt mere tilbageholdende er formanden for Ostehandlerforeningen for Danmark, Martin Vorsøe. Han har ingen netbutik ved siden af sine to forretninger i Holbæk og Espergærde, men bruger sin hjemmeside og sociale medier til at sætte fokus på særlige oste, tilbud og anretninger.

Og det giver pote. Antallet af bestillinger af tapasplatter pr. mail er blevet fordoblet på et års tid og udgør nu næsten halvdelen af det samlede salg. Desuden får Martin Vorsøe mange henvendelser om oste, som kunder har set på hans Facebook-side.

- Så alt i alt bliver forretningen styrket af vores tilstedeværelse på nettet. Men jeg har ikke planer om at åbne en webshop. Det bliver for ressourcekrævende i forhold til for eksempel personale og udgifter til køleemballage, siger ostehandlernes formand til mejeri.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126