23948sdkhjf

Skagerak var ikke til salg, men så bankede de rigtige på døren

Jesper Panduro har hidtil været klar i spyttet, når nogen spurgte, om Skagerak var til salg.

– Det har jeg sagt meget tydeligt nej til, fortæller direktøren, der siden 2005 har kunnet kalde sig ejerleder af den nordjyske designvirksomhed.

Ikke desto mindre blev det mandag eftermiddag offentliggjort, at Skagerak nu er købt af klassikerproducenten Fritz Hansen, og selvom Jesper Panduro ikke gik i salgstanker, var lige netop den tanke faktisk ikke så fjern for ham.

– Min bestyrelsesformand har jo indimellem sagt, vi skulle tænke over det, og når han har spurgt, hvad jeg syntes, har jeg sagt, at jeg kun så én anden mulig ejer, nemlig Fritz Hansen, fortæller Jesper Panduro.

Til syvende og sidst var det imidlertid følelserne, der blev den afgørende faktor, da Fritz Hansen i slutningen af august henvendte sig med et købstilbud.

– Vi har solgt, fordi det føles rigtigt. Og der er jo mange elementer i den følelse, og nogle kan være svære at skille fra hinanden, men det handler om, at Fritz Hansen en ikonisk virksomhed med en meget lang historie, og så har de et godt ledelsesteam, en varme i deres kultur og lysten til både at være innovative og tro mod arven, forklarer Jesper Panduro, der fortsætter på direktørposten i Skagerak.

Ny markeder og muligheder

Han peger på, at hverdagen for de omtrent 50 ansatte også på mange måder vil forblive den samme, selvom ejerskabet skifter, når 2021 bliver til 2022.

 – Det bliver samme team, samme kollektion og samme adresse. Det Skagerak, vi kender i december, er det samme Skagerak, der står til januar, lyder det fra Jesper Panduro.

Skønt der altså ikke er nogen forestående revolution på de interne linjer, understreger Skagerak-direktøren, at ejerskiftet bestemt lægger op til forandring.

 – Jeg ser det lidt sådan, at vi nu træder ind på en større scene, og så følger der nye muligheder med, forklarer han.

Særligt peger han på muligheden for at få en hjælpende hånd på nye markeder, hvor Fritz Hansen er stærkt til stede.

 – Det gælder især i Asien, hvor vi ikke selv er så stærkt etableret, og hvor Fritz Hansen har en meget tydelig stærk og tydelig position, som vi helt sikkert vil kunne drage nytte af, siger Jesper Panduro, der dog understrege, at de konkrete planer endnu ikke er lagt.

 – Blækket er knapt nok tørt endnu, så det er først nu, vi for alvor skal til at finde ud af, hvordan vi kan lære af og inspirere hinanden til at blive endnu bedre sammen.

Fastholder profil

Skagerak er de seneste år lykkedes med at skabe markant vækst, og på to år er bundlinjen næsten tidoblet. Jesper Panduro har dog hele vejen gennem vækstrejsen fastholdt, at succes skal måles på andet og mere end profit, og han er da heller ikke meget for at gå i detaljer, når det kommer til profitten på salget.

 – Spørgsmålet om penge holder vi for os selv, lyder det blot.

Han vil til gengæld meget gerne svare på, om Skagerak fortsat skal drives med flere bundlinjer for øje.

 – Vi fortsætter absolut med den sociale og bæredygtige profil. Vi har taget mange vigtige skridt, og jeg føler, vi står et rigtig godt sted, men arbejdet slutter ikke her. Det er også noget af det, der gør, at det føles rigtigt med Fritz Hansen – de er jo ejet af Augustinus Fonden og Det Obelske Familiefond, der har velgørende og almennyttige formål, og det flugter bare så godt med vores måde at drive forretning på, slår han fast.

For Jesper Panduro er salget til den velrenommerede klassikerproducent således også den ultimative understregning af den pointe, han har brugt en årrække på at fremlægge.

 – Vi er så stolte af, at vi sammen med teamet har bevist, at en virksomhed fra 1976 kan gøres til en vækstvirksomhed, samtidig med at du møder de højeste standarder for ansvarlig ledelse. Jeg tror så meget på, at hvis du har hjertet, evnerne og det rigtige produkt, så skal du nok lykkes, og for os har det langsigtede mål været at gøre en forskel – vi har længe sagt, at det at tjene penge og det at gøre noget godt ikke er modsætninger, og nu har vi virkelig bevist, at det kan kombineres, slutter han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.071