23948sdkhjf

NCC vinder stor ordre på klimavenlig asfalt

NCC får igen travlt med at lægge klimavenlig asfalt (KVS) på de danske veje i det nye år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra den svenske entreprenørkæmpe, som netop har vundet yderligere 15 såkaldte KVS-strækninger rundt om i landet. Det svarer til 57 kilometer vej, fordelt på almindelige hovedlandeveje samt fire- og seks-sporede motorveje.

NCC’s asfaltdivision har i de seneste par år haft fuld fokus på KVS og hjulpet Vejdirektoratet med at producere og udlægge mange tusinde tons af den klimavenlige asfalt på i alt 18 strækninger. Og 2022 bliver ingen undtagelse, fremgår det. 

- Vi ser frem til endnu flere KVS-strækninger i det nye år. Vi har efterhånden rigtig god erfaring med klimavenlig asfalt. Det gælder både i fremstillingen af asfalten på vores fabrikker, men også i udlægningen på vejene, siger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef i NCC Industry, Asfalt.

Han fortæller, at den særlige asfalt er lettere for bilerne at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. Og når rullemodstanden på vejen er mindre, kører bilerne længere på literen. På den måde bruges mindre brændstof, og CO2-udledningen reduceres.

Udsigt til en grønnere vejtransport

Siden 2011 har NCC sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen været med til at udvikle den klimavenlige asfalt.

Udlægningen af de mange tons klimavenlig asfalt sker i forlængelse af regeringens beslutning om, at al ny asfalt på statsvejnettet som udgangspunkt skal være klimavenlig.

Hos Vejdirektoratet fortæller områdechef Gert von der Ahe, at den klimavenlige asfalttype er den eneste af sin art i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne på at gøre noget ved CO2-udledningen fra vejene.

- Når hele statsvejnettet er udskiftet med den klimavenlige asfalt ved det almindelige asfaltskifte, så bidrager den klimavenlige asfalt med betydelige CO2-besparelser samtidig med, at det samfundsøkonomisk er en fordel at investere midler til, siger Gert von der Ahe i pressemeddelelsen.

Store gevinster at hente

Ifølge Vejdirektoratets beregninger vil biler og lastbiler bruge cirka 1,2 procent mindre brændstof, hvis de kører på en KVS-belægning. Det lyder umiddelbart som et beskedent tal, men set i et større perspektiv er der, ifølge Bjarne Bo Lund-Jensen fra NCC, store gevinster at hente.

- Hvis vi ser på den samlede brændstofbesparelse for alle bilister over en længere periode, vil vi kunne spare klimaet for mange tusinde tons CO2. Det giver derfor rigtig god mening at udskifte de gamle belægninger med klimavenlig asfalt, siger han.

Her lægger NCC klimavenlig asfalt i 2022:

NCC skal stå for produktion og udlægning af klimavenlig asfalt på dele af følgende strækninger i 2022:

  • Motorvejen ved Odense
  • Motorvejen ved Kolding
  • Motorvej ved Høje Taastrup
  • Hovedlandevej ved Boserup
  • Hovedlandevej ved Hillerslev
  • Hovedlandevej ved Gørløse
  • Hovedlandevej ved Jyllinge
  • Hovedlandevej ved Viborg
  • Hovedlandevej ved Spodsbjerg
  • Hovedlandevej ved Kastbjerg
  • Hovedlandevej ved Sunds
  • Hovedlandevej ved Ørnhøj
  • Hovedlandevej ved Skave
  • Hovedlandevej ved Finderup
  • Hovedlandevej ved Hvam

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Send til en kollega

0.109