23948sdkhjf

Hidtil dyreste kontrakt til Karstensens Skibsværft kommer fra Færøerne

Karstensens Skibsværft sikrede kort før jul en kontrakt fra det færøske rederi Krossbrekka P/F på bygningen af en 88 meter lang pelagisk snurper/trawler.

Værftet oplyser, at projektet bag nybygningen ’Finnur Fríði’ er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem rederi og værft – og, at der er tale om den hidtil mest værdifulde kontrakt, værftet har fået på et fiskefartøj.

- Rederi og værft har arbejdet intensivt sammen gennem de seneste måneder for at skabe et koncept som af rederiet, er vurderet som både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktivt. Det har været magtpåliggende for rederiet at have fuld indflydelse i hele designfasen, således er projektet skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, rederiet har, oplyser Karstensens Skibsværft i forbindelse med ordren.

Et samlet koncept

Design, indretning og arrangementer er således blevet til i et meget nært samarbejde mellem rederi og værft. Rederiet har været optaget af innovative og optimerede løsninger, delvis baseret på de senere års meget positive drift på nuværende ’Finnur Fríði’. Der er lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen.

- Hele skibets koncept, og ikke bare fremdrivningsanlæg eller wincher, er nøje vurderet og beregnet på basis af rederiets nøjagtige driftsprofil. Det er rederiets erklærede mål at udføre et bæredygtigt fiskeri med minimal NOx- og CO2-udledning per kg. fanget fisk.

- Dette har resulteret i en gennemtænkt og gennem-beregnet kombination af nye løsninger og velprøvede arrangementer, der til sammen giver det mest driftsøkonomiske og klimaoptimerede projekt, oplyses det endvidere.

Kunden vendte tilbage

I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Karstensens Skibsværft har under bygning til redere i Færøerne, Island, Skotland, Norge, Sverige og Danmark, er også nye ’Finnur Fríði’ af eget design. 

Rederiet Krossbrekka ejer i dag fire pelagiske skibe: ’Tróndur í Gøtu’, ’Gøtunes’, ’Tummas T’ og nuværende ’Finnur Fríði’. ’Tróndur í Gøtu’ er bygget hos Karstensens Skibsværft i 2010. Nuværende ’Finnur Fríði’ blev leveret fra norsk værft i 2003. 

Skroget til det nye ’Finnur Fríði’ skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland, og det færdige skib skal leveres i januar 2024. Kontraktprisen er omkring 340 mio. kr., og dermed den mest værdifulde kontrakt indgået af Karstensens Skibsværft på noget fiskefartøj.
’Finnur Fríði’ får et RSW-anlæg på 3 X 1.100 kW og udrustes bl.a. med en nedsænkbar kombi-thruster fra Brunvoll på 1.479 kW samt sidepropellere på 1.400 kW.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094