23948sdkhjf

Hos Lemvigh-Müller bringer de nu varer ud på elcykel

På et år har Lemvigh-Müllers håndværkerbutikker i samarbejde med GLS tredoblet andelen af ekspresleveringer, der bliver kørt med elbiler. Nu bliver elcyklerne også rullet frem i København - noget grossistvirksomheden forventer kan tage toppen af ”håndværker-ulvetimerne”.

- Håndværkerne møder tidligt, og så mangler de pludselig en bit til skruemaskinen og har brug for en ekspreslevering. Der er især tryk på ekspresleveringerne fra klokken 7 til 10 – det er ulvetimerne, som vi kalder det, hvor der også er mange biler på vejene i København. Her går det hurtigere at komme rundt på cykel, siger Michael Flinck Stølås, der er butikschef i Lemvigh-Müllers håndværkerbutik i Sydhavnen.

I 2021 blev 24 procent af alle ekspresleveringer fra stål- og teknikgrossistens håndværkerbutikker kørt ud med elbil – det er en tredobling i forhold til 2020.

Vild udvikling i København

- Udviklingen bliver endnu mere markant, hvis vi stiller skarpt på København. Her bliver 56 procent af alle vores ekspresleveringer kørt ud med elbiler. Det svarer til en stigning på hele 243 procent i forhold til året før, fortæller Arne Hessellund Jeppesen, head of distribution, Lemvigh-Müller.

Han forklarer, at byggeaktiviteten i København er høj. Så det er her, der er størst behov for ekspresleveringer, og det er derfor også her, der har været størst fokus på at få gang i elhjulene. Det foregår i et tæt samarbejde med GLS, som står for Lemvigh-Müllers ekspresleveringer.

Så skal der cykles

- De seneste år har vi både testet og implementeret elvarebiler med særligt stor succes i vores express-forretning, og det er samarbejdet med Lemvigh-Müller et godt eksempel på. Som et led i at minimere miljøpåvirkningen implementerer vi nu elcykler i GLS Express-forretningen, siger Steen Kristensen, administrerende direktør, GLS.

Dét kommer Lemvigh-Müller til gode, som fra februar kan tilbyde cykellevering fra sin håndværkerbutik i København.

- Vores kunder efterspørger i højere og højere grad mere bæredygtige leveringsløsninger, og det er vigtigt, at vores distributionspartnere har fokus på at mindske klimaaftrykket. Vi ønsker at konvertere så mange af vores ekspresleveringer som muligt til el, så vi hilser cykelleveringen stærkt velkommen, siger Arne Hessellund Jeppesen.

- Vi forventer, at minimum 10 procent af alle Lemvigh-Müllers ekspresleveringer i 2022 skal leveres med elcykel i København – dette uden at gå på kompromis med vores høje leveringskvalitet, siger Steen Kristensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125