23948sdkhjf

Svensk rederi vil ombygge tankskib til containerskib

Med den modsatrettede udvikling i container- og tankmarkedet vil Concordia Maritime nu afsøge muligheden for at ombygge et af sine tankskibe til et 2.100 TEU stort containerskib

Kan det betale sig i det nuværende høje containermarked at ombygge et tankskib til et containerskib. Det skal det svenske produkttankrederi Concordia Maritime finde ud af i et teknisk feasibilitystudie sammen med Stena gruppens tekniske organisation, Stena Teknik.

Med sig i projektet har de to svenske parter ydermere et tysk rådgivende skibsingeniørfirma, som konkret skal være med til at undersøge om et af Concordia Maritimes P-Max tankskibe kan ombygges til et containerskib. Projektets mål er udover et feasibilitystudie, altså en rentabilitetsanalyse, også at levere et basic design til brug for en klassegodkendelse.

Det oplyser Concordia Maritime, der er det eneste børsnoterede selskab i Stena-sfæren, i en selskabsmeddelelse. 

Udgangspunktet for projektet er markedsudviklingen i de to shippingsegmenter, hvor containerfarten har oplevet en ekstrem vækst og et tonnageunderskud, mens det forholder sig diametralt modsat i produkttank-segmentet.

Stor usikkerhed

Ifølge Concordia Maritime kan P-Max tankskibene, som rederiet aktuelt har ni af, ombygges til en TEU-kapacitet på 2.100. P-Max tankskibene er leverede i perioden 2007 til 2011 og har den særlige feature for segmentet, at de har et dobbelt totakts-hovedmaskineri. Deres dødvægtskapacitet som tankskibe er på 65.200 tons og alle skibene er is-klassede enten til 1A- eller 1B-niveau.

Concordia Maritime understreger dog, at der vil være en række såvel tekniske som markedsmæssige faktorer, der gør projektet meget udfordrende. Derfor udelukker rederiet ikke, at projektet stoppes igen, hvis det viser sig urealistisk at gennemføre, enten teknisk eller kommercielt.

Det igangværende tekniske designstudie ventes afsluttet med udgangen af andet kvartal i år. Hvis resultatet viser sig positivt, så vil der herefter blive indledt forhandlinger med værfter, ligesom også mulige charteraftaler vil blive undersøgt. En ombygning af et P-Max produkttankskib til et 2.100 TEU containerskib ventes at kunne gennemføres på mellem tre og fem måneder.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109