23948sdkhjf

Danmarks største entreprenører skal byde på milliardkontrakt på tunnel i København

Vejdirektoratet har prækvalificeret de fire hold af entreprenører og rådgivere, der kan byde på milliardopgaven med anlæg af Nordhavnstunnellen i København. Og landets største entreprenører er på banen med i samspil internationale spillere.  

Den 1,4 km lange tunnel under Svanemøllebugten skal forbinde Nordhavnsvej og Østerbro med Kattegatvej i Nordhavn.

Det forventes, at Nordhavnstunnellen kommer til at løbe op i en pris på 3,4 mia. kr. og indebærer blandt andet en midlertidig havn, nedrivning af bygninger og havundersøgelser. Selve byggeriet af tunnellen forventes at koste 1,7 mia. kr.  

De prækvalificerede til Nordhavnstunnelen:

- Acciona Construcción S.A., med støtte fra CG Jensen, Sweco Danmark, og Sweco Infra & Rail OY.

- NV Besix S.A. - MT Højgaard Danmark joint venture, med støtte fra Niras, Jacobs Sverige og Bravida Denmark.

- Per Aarsleff - Vinci Construction Grands Projet - Hochtief Infrastructure GMBH joint venture, med støtte fra Cowi og Wicotec Kirkebjerg.

- Züblin - M.J. Eriksson joint venture, med støtte fra Strabag SE, Ed. Züblin AG, Züblin Spezialtiefbau GmbH, Züblin Scandinavia AB og Strabag Infrastructure & Safety Solutions GmbH.

– I udvælgelsen har vi blandt andet lagt vægt på aktørernes erfaring med udførelse af de forskelligartede opgaver, der skal udføres på Nordhavnstunnelen. Det er et vigtigt skridt for projektets succes, vi er nået til, og med fire aktører, som nu kan arbejde videre med deres tilbud, vil det give en sund konkurrence i tilbudsfasen, siger projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen Silas Nørager, Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Entreprisen omfatter projektering og anlæg af en 1,4 km lang cut-n-cover tunnel, der er en fortsættelse af den eksisterende Nordhavnsvejstunnel, som skal løbe under Svanemøllehavnen og op til Kattegatvej i Nordhavn. Tunnelen skal være fremtidssikret til Østlig Ringvej.

Udbud forisnket i flere omgange 

Forhåbningen var oprindeligt, at milliardudbuddet af Nordhavnstunnellen - som Licitationen - Byggeriets Dagblad tidligere har beskrevet - kunne udsendes 15. oktober i år. Siden blev den dato rykket til 1. november og herefter 22. november. Det holdt helle ikke stik, og udbuddet blev rykket til udgangen af november

De mange forsinkelser skyldes ifølge Christian Tolderlund, assisterende projektleder på Nordhavnstunnelen, at Finansudvalget mangler at behandle et aktstykke i forbindelse med opførelsen af tunnellen.

Entreprisen omfatter også etablering af en ny vejstrækning, der forbinder Sundkrogsgade med Baltikavej samt etablering af et nyt kryds mellem Baltikavej/Kattegatvej/Oceanvej. 

Åbner for at droppe kontrakt med aktører

Vejdirektoratet fremhæver, at man efter modtagelse af ansøgningerne til prækvalifikation med ekstern bistand helt ekstraordinært har gennemført en bred undersøgelse af de udvalgte aktører i forhold til eventuelle udelukkelsesgrunde i Udbudsloven.

– Vi har i forbindelse med udbuddet fået udarbejdet en juridisk undersøgelse for at få belyst, om der er forhold hos aktørerne, der gør, at de ikke lever op til Udbudsloven. Undersøgelsen giver ikke grundlag for, at de fire ansøgere ikke kan prækvalificeres, og de fire aktører kan nu gå videre med at udarbejde tilbud, siger Silas Nørager.

– Det er klart at skulle det på et senere tidspunkt vise sig, at der er udelukkelsesgrunde for en af aktørerne under tilbudsfasen, så kan Vejdirektoratet ikke indgå kontraktaftale med aktøren, tilføjer han.

Kan indgå kontrakt til sommer

Tidsplanen er nu, at de prækvalificerede aktører skal aflevere et indledende tilbud senest den 24. juni 2022. Vejdirektoratet kan derefter vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indledende tilbud eller vælge at indlede forhandlingsmøder med entreprenørerne, såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.

Hvis kontrakten bliver indgået baseret på et indledende tilbud, vil det kunne ske med den vindende entreprenør allerede i sommeren 2022. Bliver der tale om en forhandlingsproces, er det forventningen, at en kontrakt kan blive indgået i begyndelsen af 2023.

Det forventes, at Nordhavnstunnelen kan åbne for trafik i 2027.

Fakta om Nordhavnstunnel 

  • Vejdirektoratet bygger en tunnel under Svanemøllehavnen og Kalkbrænderiløbet på Østerbro i København. Det bliver en forlængelse af Nordhavnsvejs tunnelen videre til Nordhavn.
  •  Tunnelen bliver 1,4 km lang, og starter ved Nordhavnsvej/østsiden af Strandvænget og ender ved Kattegatvej på Nordhavn.
  • Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.
  • Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.
  • Det samlede budget for Nordhavnstunnellen og de tilhørende opgaver inklusive forundersøgelser, midlertidig havn med videre er 3,4 mia. kr.
  • Budgettet for selve tunnelen er 1,7 mia. kr. Den forventes taget i brug i slutningen af 2027.
  • Forventningen er, at der i åbningsåret vil være en trafik på cirka 8.200 biler i døgnet.

Kilde: Vejdirektoratet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115