23948sdkhjf

Online-ekspert: Mester skal vaccinere sig mod fremtiden med Pippi-power

Håndværksmestrene skal ruste sig til tider, hvor efterspørgslen ikke er stå stor og hvor kampen om kunderne bliver større, mener ekspert inden for digitalisering og online synlighed

Selvom mange håndværksmestre godt ved, at det er vigtigt at være synlige over for kunderne, for eksempel i form af en velfungerende hjemmeside eller på sociale medier, så er det de færreste, som får gjort noget ved det.

Det ligger nemlig ofte langt fra kernekompetencerne i en håndværksvirksomhed at arbejde med markedsføring. Mange har en hjemmeside og måske også en Facebook-profil, men det kniber ofte med at få opdateret de digitale platforme og bruge dem som aktive salgskanaler. I værste fald kan virksomhederne sende nogle forkerte eller ligegyldige signaler til potentielle kunder, som surfer forbi i jagten på at få løst en opgave.

Det betyder måske mindre i denne tid, hvor der er høj aktivitet i byggeriet og hvor de fleste håndværksvirksomheder har rigeligt at se til. Men usikkerheden om fremtiden breder sig i takt med krigen i Ukraine, stigende energi- og materialepriser, stigende inflation og udfasningen af håndværkerfradraget.

- Selvom det næppe ender med en total opbremsning i byggebranchen, så er det nu, håndværksmestrene og de øvrige virksomheder i byggebranchen generelt skal til at sadle om og ruste sig til tider, hvor efterspørgslen ikke er så stor og hvor kampen om kunderne bliver større.

Det siger direktør Jesper Eiby. Han er én af landets førende eksperter inden for digitalisering og online synlighed blandt SMV’ere og har en fortid som marketingdirektør hos Google i Nordeuropa - med ansvar for netop SMV-marketing.

Pippi-power

I dag er Jesper Eiby direktør for Group Online, som er blandt Danmarks største web- og markedsføringsbureau for små og mellemstore virksomheder. Group Online har flere end 12.000 kunder, heraf 6.000 inden for byggebranchen, som ​Group Online guider gennem online-junglen. Virksomheden tager sig af alt – hjemmesider, søgemaskineoptimering og Google Ads til Facebook, Instagram, LinkedIn og videoindhold. Jesper Eiby vurderer, at mange virksomheder i byggebranchen kan få rigtig meget ud af at rykke sig fri af gamle vaner og blandt andet opprioritere både kundepleje og synlighed. Og så skal mange håndværksmestre måske være mere modige og visionære og overvinde frygten for at fejle:

- Frygten for at fejle ligger dybt i mange af os. Også hos mange håndværksmestre. Det betyder, at nogle vigtige opgaver, som kan styrke mesters forretning ikke bliver løst, fordi mester føler, at han ikke magter det og derfor vurderer, at det ikke er en del af hans kerneforretning.

Men her gælder det om at lever op til Pippi Langstrømpe-citatet:  "Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!", fremhæver Jesper Eiby og tilføjer, at det ikke handler om, at håndværksmestrene ikke har tilstrækkelig selvtillid. Det handler mere om, at man gør som man plejer – også hvis det betyder, at man ikke gør noget!

 Vaccineres mod fremtiden

- Lige nu skal håndværksvirksomhederne populært sagt vaccinere sig mod fremtiden, så de også kan drive en effektiv og lønsom virksomhed, når aktivitetsniveauet ikke er så højt, som i dag. Derfor skal mester modernisere sin markedsføring og sin synlighed på de digitale platforme. Her er det blandt andet vigtigt, at potentielle kunder, som besøger mesters hjemmeside, kan se hvilke opgaver han påtager sig og hvordan hans svende løser opgaverne. Og mester må gerne dele virksomhedens succeser og anprise sine kompetencer. Mester skal træde i karakter og være med til at brande virksomheden med sin personlighed og viser, at det er ”rigtige mennesker”, som driver virksomheden og at de er der for kunderne, forklarer Jesper Eiby.

Glemmer kundeplejen

Også når det gælder kundepleje, er der ifølge Jesper Eiby, gode muligheder for, at håndværksvirksomhederne kan positionere sig bedre i kampen om kunderne:

- Vi ser ofte hos Group Online, at håndværksvirksomhederne glemmer at prioritere den gode kundeservice. De har alt for travlt og skal hurtigt videre til den næste opgave. Mange har heller tid til at tage telefonen ligesom mange mestre ikke ringer tilbage til nye, potentielle kunder. Ikke fordi de ikke gider eller vil – men fordi mester har alt for travlt.

Derfor er det vigtigt, at håndværksvirksomhederne får mere struktur på hverdagen og prioriterer den vigtige kundeservice, som er en stor del af virksomhedens ansigt udadtil, fremhæver Jesper Eiby 

Glem aldrig at sælge

Jesper Eiby har som nævnt fingeren på pulsen, når det handler om de mange uforløste potentialer i små og mellemstore virksomheder.

Han forklarer, at mange virksomheder i travle perioder, hvor det går godt, ofte har tendens til at fjerne øjnene fra salget og markedsføringen og fokusere på drift.

- Det er et no-go, da man aldrig ved, hvornår det vender. Så man må aldrig have for travlt til at sælge. Her kan effektiv digital markedsføring hjælpe godt til, fastslår, Jesper Eiby.

Han råder de små og mellemstore virksomheder i byggebranchen til at få hjælp til blandt andet markedsføring og kundepleje. Nøjagtig, som mange virksomheder i forvejen henter hjælp til løn- og regnskabsopgaver samt advokat og revisorbistand.

 Syv gode råd om synlighed og kundepleje:

  • Vær synlig på de digitale platforme - hjemmeside, Facebook, LinkedIn o.a.
  • Vær ikke bange for at reklamere for dig selv
  • Du må aldrig have for travlt til at sælge
  • Få professionel hjælp til markedsføring
  • Husk at pleje dine kunder
  • Tag telefonen, når den ringer – eller få nogen til det
  • Overvind din frygt for at fejle
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.096