23948sdkhjf

Værktøjsproducent efterlyser retningslinjer for bæredygtighed

Hvert år indkøbes der i Danmark for to milliarder kroner værktøj. Det er både dyrt, og det belaster miljøet at producere nyt.

Derfor råber værktøjsspecialisterne fra Festool nu vagt i gevær. De efterlyser retningslinjer for, hvordan man sikrer, at smid-væk-kulturen udfordres, og der tænkes bæredygtighed ind i værktøjsbranchen.

– Vi oplever, at der ofte tales for døve øre, når det handler om værktøjs holdbarhed og levetidsforlængelse, fordi indkøbsprisen fylder så meget. Alle vil snakke om forbedringer af bæredygtigheden, men når værktøjet skal købes, er det miljøet, der taber, fortæller Michael Petræus, der er salgs- og marketingschef hos Festool i Danmark, i en pressemeddelelse.

Værktøj skal kunne genanvendes

Det giver rigtig god mening at lave værktøj, der kan holde længere og kan genanvendes. Det mener ingeniør og lektor i bæredygtig innovation fra Aalborg Universitet Michael Søgaard Jørgensen, der forsker i cirkulær økonomi.

– Man bruger energi og ressourcer ved al produktion. Derfor er det vigtigt at kigge på, hvordan man kan arbejde miljøbevidst i produkternes levetid og efterliv. Hvis værktøj holder længere, og komponenter derefter kan genanvendes, bliver det pludselig interessant i forhold til et miljøperspektiv, siger Michael Søgaard Jørgensen, og uddyber:

– I næsten alle brancher arbejder man med genanvendelighed og laver standarder for, hvad vil det sige, at et produkt er bæredygtigt. Der er ikke nogen specifikke standarder indenfor værktøj, men hvis man vil rykke sig indenfor branchen, bliver man nødt til at tage stilling til det.

En jungle af mærker

Forskel på holdbarhed, indkøbspris og totalomkostninger kan gøre det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de specifikt skal kigge efter, når de køber deres værktøj. Fælles standarder indenfor branchen vil kunne hjælpe forbrugerne, mener John Thøgersen, der er professor i forbrugeradfærd og bæredygtighed.

– Ved at lave en standard og eventuelt sætte et mærke på produkterne, kan man på enkel vis fortælle forbrugerne, i hvor høj grad klimabevidsthed er tænkt ind i produktet, forklarer John Thøgersen, og uddyber:

– Men det er klart, at hvis man skal tale om standarder indenfor værktøj, vil jeg anbefale et statsligt initiativ. For det første ved vi fra forskningen, at mærker fra en uafhængig tredjepart høster mere tillid, end hvis en privat aktør står bag mærket. For det andet er fælles retningslinjer nemmere for forbrugerne at navigere i.

Et klimamærke skal sætte fokus på, at det også indenfor værktøj er muligt at tænke i mere miljøvenlige baner. Derfor håber Festool, at man kan sætte gang i en debat og udvikling i branchen.

– Vi er ikke interesseret i en jungle af forbrugermærker fra forskellige producenter, som forbrugerne skal navigere i. Men vi mener, at der skal ske en samlet indsats, hvor der kommer fælles retningslinjer indenfor branchen, og hvor vi formidler, at værktøjsbranchen også kan forbindes med miljøvenlighed, forklarer Michael Petræus.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109