23948sdkhjf

Analyse: Hver 10. har haft problemer med at få en erhvervskonto

Bankerne burde i udgangspunktet tilbyde en erhvervskonto på rimelige vilkår og inden for en rimelig tidsfrist, mener SMVdanmark.

- Mere end hver 10. selvstændig har måttet slås med banken om en erhvervskonto.

Det oplyser chefkonsulent i SMVdanmark, Kasper Munk Rasmussen på baggrund af en analyse, som SMVdanmark foretog sidste efterår.

- Den forklaring vi oftest hører fra virksomhederne selv er, at bankerne simpelthen ikke er interesserede i at have iværksættere og mindre erhvervsdrivende som kunder, da de ikke er en god nok forretning. I mange tilfælde vil bankerne kun begrunde deres afslag mundtligt, hvis virksomhederne overhovedet kan få en begrundelse.

Han forklarer, at også virksomheder, som er i drift, og som for eksempel vil skifte bank eller ændre selskabsform, bliver mødt af stadig strammere krav fra bankerne.

LÆS OGSÅ: Bank lukker murerfirmas erhvercskonto - ejeren kæmper videre

- Det gør det svært for de små og mellemstore virksomheder. Og det harmonerer slet ikke med politikernes udmeldinger om, at det skal være lettere at drive virksomhed og være iværksætter. Desværre tyder intet på, at det ændrer sig, konstaterer Kasper Munk Rasmussen.

Lovforslag på vej

Det er ikke noget nyt, at det kan være svært at få en erhvervskonto i banken. Der er over de seneste otte år løbende været beretninger fremme omkring problemet. Hver gang har løsningen været, at FinansDanmark uden held har forsøgt at overtale medlemmerne - bankerne - til at skifte praksis.

Udfordring med erhvervskonto

Over halvdelen af de selvstændige, som oplever udfordringer med at få en erhvervskonto

i banken, angiver at banken ikke anser selvstændige for at være gode kunder.

Kilde: SMVdanmark analyse

-Problemet er stadig ikke løst, og derfor er vi glade for, at der et lovforslag på vej fra regeringen, der skal gøre det lettere at få en erhvervskonto. Bankerne burde i udgangspunktet tilbyde en erhvervskonto på rimelige vilkår og inden for en rimelig tidsfrist. Det har privatkunder krav på i dag, og vores oplevelse er, at det fungerer uproblematisk. Bankerne skal selvfølgelig fortsat afvise kunder, hvor der er begrundet mistanke om hvidvask eller andre ulovlige forhold, siger Kasper Munk Rasmussen

- Vi ved endnu ikke, hvad lovforslaget konkret indeholder, men det ville være på sin plads, at man som minimum sikrer, at erhvervsdrivende kan få et skriftligt, sagligt og individuelt svar. For mig at se er det ikke et sagligt krav at kræve, at man flytter hele sin privatøkonomi eller at man som mindre virksomhed skal have en revisor. 

Vi betragter bankernes ydelser som kritisk infrastruktur for især små og mellemstore virksomheder. Bankerne skal naturligvis drive forretning, men det skal ikke være på bekostning af iværksætteriet. Men det kan det hurtigt blive, hvis det fortsætter som nu, mener chefkonsulent Kasper Munk Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Flere små håndværksvirksomheder får afslag på en erhvervskonto

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078