23948sdkhjf

Hvordan skaber du ordrer til din virksomhed, mester?

MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder. Klummen giver håndværksmestre og andre selvstændige nye, friske indspark, inspiration og ideer til generel forbedret virksomhedsdrift

Vi skal sælge det vi er gode til! I en tidligere Klumme skrev vi om Styrker og Kompetencer , og hvis du ved hvad de er i din virksomhed, så kan du gøre din virksomhed til en forretning.

Hvad skal og kan man sælge? Hvad betyder det at sælge? Rigtigt mange er bange for at nævne ordet salg. Det er lidt ”fy-agtigt”, og langt de fleste ønsker ikke at blive sat i bås som ”smart-i-en-fart-sælger”.

Heldigvis, er salg jo ikke kun hurtige salg, brede fælge og tju-bang.

Hvordan beskriver du det du er god til? Hvor gør du det? Har du en velfungerende website, hvor kunderne kan se hvad du laver? Kan de komme i kontakt med dig – eller en af dine kolleger?

Markedsfør de spidskompetencer, der kendetegner din forretning, og tænk over, hvor du markedsfører det.

Flere former for salg

Du skal vælge den type salg som passer til dig, din personlighed og det som du har det godt med. Eksempelvis, så er det de fleste der hader at gå direkte ind til en potentiel kunde, og sige ”Køb denne af mig”.. Jamen, så skal man da lade være med det..

På den anden side, så siger rigtigt mange, at de godt kan sælge, når de først er hos en kunde.. jamen, så gør det da det.. Skab muligheden for at komme hjem til en mulig kunde. Eller endnu bedre; kontakt dine eksisterende kunder, og se om du kan hjælpe dem med nogle flere opgaver. Der er jo ingen, der siger, at ny-salg alene skal og kan ske til ”ny-kunder”.

Man må lige så gerne sælge dét, man kan, til dem man allerede kender.

En anden måde at se salg på, er at informere kunden om de muligheder, der findes. Så kunden vælger – fremfor at du sælger.

En total-ikke-i-orden-måde er at tale dårligt om sine konkurrenter og kolleger. En ting er, at de fleste vil kunne gennemskue dig, det andet er, at det giver dig et dårligt ry og rygte, og så er det for det tredje egentligt bare dårlig stil. Det gør man simpelthen bare ikke.

Tag dialogen med kunderne, men hold fast i hvem I er, og hvad I er gode til. Forsøg ikke at ”passe ind”. Husk at sige nej til de opgaver der ikke ligger inden for ”jeres felt”. Det I er gode til, og det I kender til, er naturligvis det I skal sælge.

Med andre ord: Hvis du bliver inviteret til pistol-duel, så er det s’gu da for åndsvagt at møde op med en te-ske som våben.

Salg kan også være relationer, tillid og tryghed.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094