23948sdkhjf

Flot og farverig renovering af arbejdernes hus får malermestrenes hæderspris

Danske Malermestres Farveprisen, som er på 150.000 kroner, deles mellem Arbejdermuseet, Lundgaard & Tranberg Arkitekter og Nationalmuseets konserverings- og restaureringsenhed

Det var ikke tonerne af ”Når jeg ser et rødt flag smælde” eller ”Internationale”, der gjaldede i Arbejdermuseets gamle festsal tidligere i dag (onsdag den 11. maj), men stemningen var lige så festlig som til et 1. maj-arrangement. For Arbejdermuseet blev nemlig hædret med Danske Malermestres Farveprisen 2022 for den gennemgribende – og flotte – renovering, der blev afsluttet tidligere i år.

Prisen, som er på 150.000 kroner, deles mellem Arbejdermuseet, Lundgaard & Tranberg Arkitekter og Nationalmuseets konserverings- og restaureringsenhed.

Arbejdermuseet har til huse i arbejderbevægelsens gamle forenings- og forsamlingsbygning, der daterer sig tilbage til 1879. Bygningen er opført af arbejderne selv – på deres ugentlige fridag. Bygningen, som i dag huser Arbejdermuseet, blev fredet i 1983, og er den ældste arbejderforsamlingsbygning i Europa og den næstældste i verden. Arbejderbevægelsen kunne fejre sit 150-års jubilæum i 2021, og det ”fejrede” Arbejdermuseet med en restaurering af det oprindelige forsamlingshus.

Fra hvidt til farver

Prisen blev overrakt af Danske Malermestres formand, Per Vangekjær, der havde svært ved at forestille sig, at festsalen – ja hele forsamlingsbygningen – oprindelig blot fremstod med hvidkalkede vægge og lofter. Det centrale havde været at få et sted at forsamles. Så måtte farverne vente.

- Men der kom farver på, mange farver, hvad også de farvearkæologiske undersøgelser fandt frem til. Og lag for lag arbejdede I jer ned gennem historien – gennem malinger og dekorationer – tilbage til begyndelsen. Dengang det var hvidt. Helt op til 15 farvelag og rester af dekorationer er afdækket i huset her.

FARVEPRISEN FOR 16. GANG

Farveprisen er indstiftet af Danske Malermestre og Kirsten og Freddy Johansens Fond, og det var 16. gang, prisen blev overrakt.

Bedømmelseskomiteen:

  • Per Vangekjær, formand Danske Malermestre
  • Ole Draborg, direktør Danske Malermestre
  • Lone Wiggers, arkitekt, for Danske Arkitektvirksomheder
  • Sven Felding, arkitekt, rektor på Kunstakademiets Arkitektskole
  • Ann Bergithe Trampe Broch for Bygherreforeningen
  • Michael Mørk, billedkunstner, Akademiraadet
  • Leon Telvig, tidligere malermester
  • Jacob Jørgensen, malermester

- Ådringer, marmoreringer, skønvirkedekorationer, forgyldninger, fortsæt selv. Det er jo næsten som taget fra en lærebog i gamle maleteknikker, sagde Per Vangekjær. Som også roste, at man ved restaureringen ikke ukritisk havde malet de gamle farver op igen.

- Men arbejdet i dag, som I har udført, er jo ikke bare frisket op og malet efter fortiden. For i dag er ikke som i går – de genfundne farver er ikke brugt 1 til 1 – der er justeret, tilpasset og genfortolket. Tag salen, festsalen, som vi står i nu. Her har I arbejdet meget og længe med okkerfarven, før I var tilfredse. Den er ikke som dengang, tæt på, men ikke helt. Og tag Pio-salen – den var jo oprindelig okkerfarvet ligesom festsalen. Nu er den grøn… bleggrøn og fundet bag et tapet i Stauning-salen

Pæne ord til håndværkere

Farveprisen handler om mere end farver – den håndværksmæssige udførelse er et væsentligt element af prisen. Derfor faldt der også pæne ord af til de involverede håndværkere:

- Farveprisen handler jo i høj grad også om malearbejdet, så jeg vil også rose de dygtige folk, der har stået for det praktiske – nemlig svendene fra Gentoftemaleren, fra Sydkystens Malerfirma og fra Hvidtfelt og Hansen. Godt gået, lød fra det Per Vangekjær.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093