23948sdkhjf

Mælke-gavlen i København har fået farverig genbo-gavl

Københavns Malerlaug og Villum Fonden har foræret københavnerne et nyt gavlmaleri lige over for Henry Heerups mælkegavl på Sølvgades Skole

Københavns ældste og mest kendte gavlmalerier har fået en ny, farverig genbo. Efter flere års arbejde har Københavns Malerlaug realiseret idéen om et maleri på gavlen over for Henry Heerups mælkegavl ved Sølvgades Skole. Heerups 70 år gamle maleri er ved samme lejlighed blevet restaureret og står som nyt.

Anledningen til gavlgaven er Københavns Malerlaugs 400-års jubilæum. Laugets ledelse glæder sig over at kunne sætte en særlig, malerisk markør i bybilledet.

- Vi kan ikke forestille os en mere passende gave til København, der i 400 år har været rammen for vores sammenslutning af malermestre. Og hvis rammer vi har præget i lige så mange år, siger Per Vangekjær, der er oldermand i Københavns Malerlaug.

Københavns Malerlaug startede som et socialt og økonomisk værn om mester, svend og lærling og er i dag en lokalforening under hovedorganisationen Danske Malermestre.

Lauget har fået støtte til det nye maleri af Villum Fonden, som foreslog, at Henry Heerups gavlmaleri skulle genopfriskes ved samme lejlighed, og den var malerlauget med på.

Maleriet blev afsløret ved en festlighed mellem gavlene i skolegården på Sølvgades skole. Gavlgaven blev modtaget af skuespiller Nicolas Bro på vegne af alle københavnere. Eleverne fra Sølvgades Skole deltog selvfølgelig også.

Og det nye gavlmaleri er en gave, der vil vare ved, for bygningsmalermestrene i lauget sørger for at vedligeholde det i de næste 30 år.

Drøm går i opfyldelse

Det nye gavlmaleri er skabt af kunstneren Jeppe Eisner. Han var helt oplagt til opgaven, lyder det fra oldermanden.

- Valget faldt helt naturligt på Jeppe Eisner, der igennem en menneskealder har formået at fortælle fantastiske historier med et lune, der kalder på indleven og sympati. Han formår med dette maleri af fortælle historien om, hvordan vi malere har sat kulør på vores by og været med til at passe på den - på en virkelig sjov og lærerig måde, siger Per Vangekjær.

For Jeppe Eisner har det også være noget særligt at få mulighed for at sætte præg på gavlen ved Sølvgades Skole. Faktisk er det en gammel drøm, der går i opfyldelse.

- For 48 år siden stod jeg på Sølvgade og kiggede på Heerups gavlmaleri og sagde: Når jeg bliver stor, vil jeg også lave sådan en gavl, siger Jepper Eisner, hvis børn også har gået på Sølvgades Skole.

Kunstneren har fundet inspiration fra laugets og Københavns historie og talrige cykelture rundt i byen i jagten på malerfagets betydning som kulturbærende håndværksfag.

- Jeg håber, at maleriet kan gøre folk lige så nysgerrige på historien om malerne i byen, som jeg er blevet undervejs, siger Jeppe Eisner.

Gavlmaleriets mange små scener er fyldt med, hvad skolebørnene kalder ”easter egs” – små hemmeligheder og hentydninger. F.eks. gemmer to af Sølvgades Skoles pedeller sig blandt mandskabet på Christian 4.’s flagskib Trefoldigheden.

Heerups mere figurative gavlmaleri viste sig også indeholde hemmeligheder. Under afrensningen af maleriet viste det sig, at den brune flaske oprindelig har fremstået højere og slankere, ligesom møllevingerne i dag fremstod en smule kortere end oprindeligt. Ændringerne er formentlig lavet af kunstneren selv, idet han medvirkede ved en større istandsættelse af gavlen i 1970’erne.

Om gavlmalerierne

Heerups mælkegavl - De tidligste gavlmalerier i Danmark er fra begyndelsen af 1950'erne. Her blev 21 gavle i København udsmykket med reklamer for mælk. Et af de tilbageværende er gavlmaleriet af Henry Heerup ved Sølvgades Skole. De mange malerier var et reklamefremstød for Storkøbenhavns Mejerier, og Heerups maleri indeholder derfor også klart og tydeligt sloganet ”Mælk gi’r sundhed”.

Sådan er det malet: Der fandtes ingen farvebeskrivelser, hvorfor hver enkelt kulør er fremfundet i NCS-systemet (Natural Color System) fra den brune ko (S-6030-Y70R) til det lyse græs (S-3040-G50Y). Således er der registreret op imod 20 forskellige farvekoder i maleriet. Oversigten er afleveret til Heerup Museet i Rødovre. Overfladen er blevet vasket og spartlet og derpå grundet og malet. Der er anvendt akrylmaling.

Jeppe Eisners gavlmaleri - På gavlen ses nogle af byens ikoniske bygningsværker. Forbipasserende og skolebørn kan for eksempel følge maleren, der cirkler rundt om byens tårne. Gavlen giver indblik i materialer, teknikker og værktøj og illustrerer en eventyrlig verden af bygningskultur, farver og håndværkshistorie.

Sådan er det malet: Efter forberedelse af overfladen har motivet været projiceret op på gavlen og aftegnet med tusch og kul. Derpå er lagt de første lag hvid, gul, rød og blå. Der er anvendt akrylfacademaling tilsat fortynder og marmorpulver.

Kilde: Københavns Malerlaug

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078