23948sdkhjf

Dieselpriserne stikker af: Fyld tanken på det rette sted og tidspunkt

Prisen for at tanke diesel skyder i vejret og det presser danske vognmænd i øjeblikket. Men der er faktisk stor forskel på priserne på tværs af Europa og mange penge at spare, hvis ens chauffører ved, hvor de kan tanke billigst, fortæller Steen Hansen, landechef for Danmark og Skandinavien hos DKV Mobility.

Selvom brændstofpriserne herhjemme allerede er historisk høje, ser det bestemt ikke ud til at aftage i den kommende tid. Normalt svinger dagsprisen på en liter diesel kun med 10-20 øre, men siden den 8. marts har der været daglige prisstigninger på op mod 80 øre i Danmark. Og det er de største prishop på én dag i mere end 10 år.

Derfor er det altafgørende for transportvirksomhedernes økonomi, at de nøje planlægger hvor og hvornår de tanker deres lastbiler:

- Både danske og udenlandske distributører er nødsaget til at forholde sig til en ny hverdag med store udsving i dieselpriserne. Hvis man formår at tanke blot en anelse billigere end konkurrenterne, er der store summer at spare på brændstof og det kan vise sig at gøre en markant forskel i en tid, hvor alle i branchen er presset økonomisk, fortæller Steen Hansen fra DKV.

På blot tre dage fra den 7.-10. marts steg listeprisen på diesel med næsten to kroner herhjemme og har holdt sig på det høje niveau siden. Og når lastbilerne kører cirka 4 km på literen, er det en forskel, der kan mærkes på bundlinjen hos vognmænd og distributører, der tanker flere tusinde liter hver evig eneste dag.

Intelligent optankning

Mens priserne i Danmark har haft store daglige udsving, tegner billedet sig en smule anderledes hos for eksempel vores nabo, Sverige:

- I Danmark har vi oplevet en meget hurtig tilpasning af listeprisen til markedsprisen på råolie. Den samme regulering af listeprisen er ikke sket med samme hastighed i Sverige. Og det efterlod i dagene efter den 8. marts en arbitragemulighed, hvor man som chauffør kunne tanke til en billigere pris på den anden side af Øresundsbroen i flere dage, siger Steen Hansen. Han fortsætter:

- Derfor rådgav vi også vores kunder, der kører i Skandinavien, til at tanke i Sverige i disse dage – indtil der i den efterfølgende uge kunne tankes endnu billigere i Norge. Det er klart, at der er mange penge at spare for vores kunder ved at overvåge brændstofpriserne og tanke der, hvor det er billigst – foruden den literrabat som DKV-kortet i forvejen udløser, siger Steen Hansen.

Derfor rådgav vi også vores kunder, der kører i Skandinavien, til at tanke i Sverige i disse dage – indtil der i den efterfølgende uge kunne tankes endnu billigere i Norge. Steen Hansen, landechef, DKV Mobility

Udover forskelle i dieselpriserne på tværs af lande, kan der også være penge at spare ved at tanke i lande, som fx Belgien og Italien, hvor du udover momsen også kan få refunderet dieselskatten.

Det handler om ruteplanlægning

Der er mange faktorer i spil, når det skal beregnes, hvor det er fordelagtigt at fylde tanken. Det drejer sig fx om udsving i valutakurser, lokale brændstofpriser og rabatniveauer samt ikke mindst den nationale lovgivning. Og derfor kan det være en jungle at gennemskue, hvor man kan tanke billigst i Europa, fortæller Steen Hansen:

- Du kan komme langt ved at overvåge de lokale brændstofpriser, men det er komplekst og der er mange faktorer som spiller ind på priserne. Det er det, vi gerne vil hjælpe vores kunder med. Vi tilbyder ikke kun et brændstofskort, men også rådgivning og strategiske beslutningsværktøjer. Det gælder for eksempel DKV LIVE, der overvåger den enkelte lastbils tankniveau og DKV Mobility App, der overvåger priserne i realtid på vores stationsnetværk i Europa. Sådan kan chaufførerne tanke intelligent og billigt til en hver tid, siger Steen Hansen.

Du kan komme langt ved at overvåge de lokale brændstofpriser, men det er komplekst og der er mange faktorer som spiller ind på priserne. Steen Hansen, landechef, DKV Mobility

Ved løbende at overvåge benzin- og dieselpriserne samt tankniveauer i flåden kan danske transportører planlægge deres internationale ruter både før og under. Sådan bliver distributører klædt på til at tanke så økonomisk som muligt og kan opnå store besparelser ved at uddanne deres chauffører til at fylde dieseltanken på det rigtige tidspunkt og det rette sted.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203