23948sdkhjf

Malemestre: Mesterlæreuddannelse giver store problemer

- Det er et stort problem, at vi som malermestre også hænger på undervisningspligten i fag som eksempelvis dansk, matematik og engelsk, siger formanden for DI Byggeri Malersektionen

Den ”Ny Mesterlæreuddannelse” giver så store problemer, at den bør ændres. Det mener Malersektionen i DI Byggeri.

I en pressemeddelelse fremhæver Malersektionen, at uddannelsen, som trådte i kraft i 2005, har betydet, at der stort set ingen mesterlæreuddannelser er i malerfaget i dag. Virksomhederne hænger på undervisningspligten også i fag som dansk, matematik og engelsk mv., og det er kerneproblemet.

Formand i DI Byggeri Malersektionen, Willi Becke mener at Ny Mesterlæreuddannelse bør ændres hurtigst muligt:

- Det er et stort problem, at vi som malermestre også hænger på undervisningspligten i fag som eksempelvis dansk, matematik og engelsk. De unge lærlinge springer grundforløb 1 og 2 på hver 20 uger over på de Tekniske Skoler og starter direkte hos malervirksomhederne, som samtidig bliver ansvarlige for, at de lærer alt det, de lærer på introforløbet på de Tekniske Skoler inklusiv de boglige fag som engelsk, dansk mv. Det vil sige, at virksomhederne har overtaget undervisningspligten for fag uden relevans for fagets faglighed, og det giver jo ikke mening, siger Willi Becke.

- Samtidig har vi et generelt problem med at tiltrække nok elever, og det, sammenholdt med, at vi reelt ikke kan tilbyde Mesterlæreuddannelsen, er et stort problem. Derfor mener jeg, at der hurtigst muligt bør ske ændringer. Mesterlæreuddannelsen blev oprindelig lavet specielt til de elever, der var skoletrætte, og så er det ikke særligt tiltrækkende for de unge mennesker, at de skal starte med et grundforløb på 20 eller 40 uger på en Teknisk Skole for at blive maler. Jeg synes, vi bør have den gamle Mesterlæreuddannelse tilbage, fastslår Willi Becke.

Ikke med fagligt fællesudvalg

Lærlingeuddannelserne er underlagt Undervisningsministeriets bekendtgørelser om bygningsmaler-, skiltetekniker- og autolakereruddannelsen. Malerfagets faglige Fællesudvalg bidrager til uddannelsen ved at fastlægge uddannelsens varighed, fordeling af praktik- og skoleophold samt mål for område- og specialefag. Det vil sige den malerfaglige del af uddannelsen. DI Byggeri Malersektionen er imidlertid ikke medlem af fællesudvalget.

- Vi har i 15 år forsøgt at blive medlem af fællesudvalget, hvor Malerforbundet, Danske Malermestre og AutoBranchens ArbejdsgiverForening er repræsenteret, men der er gået politik i det, og i stedet for at se på, hvad der er godt for eleverne, står vi i den kedelige situation, at vi med et ret stort elevoptag, ikke har nogen indflydelse på uddannelsen, siger formanden for DI Byggeri Malersektionen, Willi Becke.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109