23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Danske eksportvirksomheder mister optimismen

Ordrebogen hos de danske eksportvirksomheder er ikke helt så tyk som tidligere, og den hidtidige optimisme er forstummet.

Det viser spørgeunderskemaundersøgelsen Eksportbarometer for tredje kvartal, som Danish Export Association har foretaget i samarbejde med Jyske Bank blandt mere end 280 topledere fra danske eksportvirksomheder.

Ifølge undersøgelsen oplever 45 procent af eksportvirksomhederne store prisstigninger på deres markeder, hvilket fortsat får virksomhederne til at hæve priserne på deres produkter.

– Prisstigningerne skyldes blandt andet råvaremangel, som tvinger eksportvirksomhederne til at sende regningen videre ved at sætte priserne op. Det sætter en stopper for den hidtidige store optimisme og er i bund og grund med til at sætte forventninger til eksporten ned, fordi forbrugerne vil efterspørge mindre, når salgspriser stiger, forklarer Niels Rønholt, der er cheføkonom i Jyske Bank i en pressemeddelelse.

– Det rammer hele Europa og forplanter sig direkte i forbrugernes købekraft. De danske eksportvirksomheder vil opleve, at efterspørgslen bliver mindre. Det kan give en krise, som vi nu ser den første bekymring for, understreger han.

Mangel på råvarer bliver et mindre problem

Råvaremanglen er ifølge den nye undersøgelse stadig udbredt, men den er blevet markant mindre. I Eksportbarometer for andet kvartal fremhævede 66 procent af eksportvirksomhederne råvaremangel som en faktor, og det er i tredje kvartal dalet til 49 procent.

– I forhold til for tre måneder siden er ordrebeholdningen blandt eksportvirksomhederne faldet, og samtidig med at efterspørgslen er på vej ned, er nogle af de flaskehalse, vi har været vidne til, blevet mindre. Dermed får vi en situation, hvor problemer som følge af mangel på råvarer vil blive mindre og mindre, siger Niels Rønholt.

Du kan downloade hele rapporten på https://eksportbarometer.dk/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093