23948sdkhjf

Maritimt center skal samle sportsforeninger i ny bydel: Træet er nøje udvalgt

I Esbjerg er man godt i gang med at udvikle den nye bydel Esbjerg Strand. 

Med direkte adgang til Nordsøen kommer bydelen til at bestå af beboelsesområder, lystbådehavn, kunstmuseum, erhvervsfaciliteter og ikke mindst det nye maritime center Lanternen.

Udover at samle byens mange maritime sportsgrene under ét tag skal Lanternen også udgøre Esbjergs nye arkitektoniske vartegn. Med sin karakteristiske ovale form har det cirka 3.000 kvadratmeter store byggeri hverken for- eller bagside, men slutter sig derimod om et indre gårdrum. Det maritime center er tegnet af danske Werk Arkitekter i samarbejde med den internationale arkitekttegnestue Snøhetta. Sammen har de forsøgt at skabe en forbindelse mellem byen og havet.

– Lanternen reflekterer havets kræfter og lyser op som et fyrtårn ud mod havet. Udover det æstetiske har der er også været fokus på funktionalitet, så bygningen på lige fod kan rumme alle roklubber, dykkerklubber, sejlsportsforeninger og byens mange andre maritime foreninger i et fællesskabende og inspirerende gårdrum, fortæller Morten Kirketerp, der er projektleder og arkitekt hos Werk Arkitekter, og fortsætter:

– Bygningen er loyal overfor dets formål og er samtidig en hyldest til havet og sejlsporten. Derfor er facaden eksempelvis bygget af trælister med klink, så den minder om undersiden af en robåd.

En langtidsholdbar løsning

Den Støvring-baserede trævirksomhed Keflico har leveret ikke mindre end 65 km europæisk termobehandlet fyrretræ, der blandt andet pryder Lanternens facade og tagkonstruktion. Herudover har Keflico også leveret 8 kilometer af den tropiske træsort Guariuba, som det indre gårdrums terrasse er lavet af.

– Træ rummer jo nærmest uendelige muligheder, og derfor handler det for os om at hjælpe projektets aktører med at finde frem til lige netop de træmaterialer, der har et udtryk, egenskaber og kvalitet, der matcher de funktionelle og arkitektoniske visioner, fortæller Head of product hos Keflico, Dan Hornbøl Andersen, som fortsætter:

– Det har også været tilfældet med Lanternen, hvor vi siden projekteringsfasen har haft flere forskellige træløsninger i spil. Og da bygherre og arkitekter har haft stort fokus på bæredygtighed, æstetik og funktionalitet, blev det også hurtigt udgangspunktet for materialevalget i byggeriet.

Formået med Lanternen er at skabe et samlingssted for det store maritime fællesskab i Esbjerg, og sammenholdt med byggeriets placering lige ud til Nordsøen stiller det strenge krav til de materialer, der er anvendt. Det er derfor ikke tilfældigt, at valget faldt på en kombination af Thermo-behandlet fyrretræ og tropisk hårdttræ.

– For at opnå en langtidsholdbar løsning, der matcher visionerne for Lanternen, er det fyrretræ vi har leveret blevet modificeret med en naturlig Thermo-behandling, hvor der udelukkende er anvendt vand og varme. En bæredygtig løsning, fri for kemikalier, hvilket passer godt til omgivelser, hvor der færdes mange mennesker som ved det maritime center i Esbjerg, forklarer Dan Hornbøl Andersen, og fortsætter:

- Den tropiske træsort Guariuba, der er brugt på terrassen i hjertet af byggeriet, er derimod fra naturens side nærmest skabt til at modstå det til tider hårde nordiske klima. Guariuba er en såkaldt mindre kendt træsort. Udover at have nogenlunde samme egenskaber som andre relevante hårdttræs produkter, er de mindre kendte træsorter med til at lette presset på produktionen af de mere kendte og kommercielle træsorter. Dermed appellerer Guariuba ikke alene til bygherres og arkitekternes æstetiske og funktionsmæssige visioner for byggeriet men også det store fokus på bæredygtighed.

Forventningen er, at byggeriet er klar til indvielse i november 2022.

Artiklen er en del af temaet Kultur.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.344