23948sdkhjf

Dansk Industri: Forslag om særskat er gift

Dansk Industri advarer mod Enhedslistens forslag om at pålægge milliard-virksomheder en særskat for at afhjælpe inflationen.

- Vi er stærkt kritiske over for forslaget. 

Sådan siger Sune Hein Bertelsen, der er fagleder for skattejura i Dansk Industri. Hans udmelding kommer, efter Enhedslisten har foreslået at pålægge virksomheder med indtjening på over en milliard kroner, en særskat. 

Ifølge begge partier skal skatten indføres som en engangsskat. Men det bliver ikke godt modtaget hos Dansk Industri, der forklarer konsekvenserne:

- Det er gift for virksomheders investeringsmiljø, hvis der breder sig en opfattelse af, at man ikke kan stole på skattevilkårene i Danmark, siger Sune Hein Bertelsen til Nordiskemedier.dk.

Ifølge Enhedslisten er det primært virksomheder inden for fragt og energi, der i øjeblikket omsætter for over en milliard kroner om året. Det drejer sig om cirka 550 virksomheder.

Ud fra Enhedslistens beregninger vil en engangsskat på 15 procent af de såkaldte overnormale profitter i 2022 indbringe mindst 30 mia. kr. i statskassen.

Enhedslisten argumenterer for i deres udspil, at metoden allerede er brugt i andre EU-lande, den såkaldte "windfall-tax".

Gør grøn omstilling svær

Men ifølge Dansk Industri kan et forslag som Enhedslistens, hvis det bliver vedtaget, skade virksomhederne på sigt.

- Der er generelt stor tillid til, det danske politiske og juridiske system, og derfor kan skadevirkningen af en særlov være stor. På sigt er det i Danmarks interesse, at virksomhederne kan stole på vilkårene. Folketinget kan ikke vedtage en særskat med lovning om, at det kun vil ske denne ene gang – det vil skabe kritisk tvivl hos virksomhederne om stabile danske vilkår, siger Sune Bertelsen, der tilføjer:

- En ekstra skat på virksomheders overskud også vil gøre det sværere for virksomhederne fx at investere i en grøn omstilling.

Enhedslistens udspil læner sig op ad det forslag, som SF er kommet med, der dog udelukkende vedrører særskat på rederier, herunder især Mærsk, som både SF og Enhedslisten nævner som omdrejningspunktet for deres forslag.

SF hæfter sig i deres udspil ved tonnageskatten, som rederier i Danmark betaler, og SF ønsker, at denne skattelovgivning bliver revideret til en anden løbende skatteordning, der er "mere retfærdig", som SF beskriver det på deres hjemmeside.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.094