23948sdkhjf

Bilbranchen: Her er fire ønsker til valgkampen

Vi har spurgt de toneangivende brancheorganisationer om deres ønsker og håb for valget 2022. Her svarer Bilbranchen DI’s direktør Thomas Møller Sørensen, hvad han håber bliver diskuteret i valgkampen - og hvad han håber ikke bliver diskuteret. 

Folketingsvalget står for døren – helt præcist skal danskerne til stemmeurnerne tirsdag d. 1. november 2022.

Vi har spurgt de toneangivende brancheorganisationer i autobranchen om deres ønsker og håb.

Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri kommer her med sine ønsker til valgkampen.

Ingen bilafgifter, tak

- Vi har et ønske om, at fire emner vil blive diskuteret i valgkampen. Og så har vi et enkelt emne, vi håber ikke vil blive diskuteret. Hvis vi tager det sidste først, så mener vi ikke, der er grund til at diskutere bilafgifter i valgkampen.

- De nye bilafgifter fra 2020 er ikke perfekte, men de leverer på den grønne omstilling af bilparken. Den udvikling skal fortsætte, og det kræver, at både bilkøbere og branchen trygt kan fortsætte med at investere i de nye teknologier.

Mangel på arbejdskraft

Thomas Møller Sørensen har dog rigeligt med emner, som han gerne ser diskuteret.

- Til gengæld har vi et ønske om, at politikerne diskuterer manglen på arbejdskraft. Selvom bilbranchen lige nu er udfordret på en række områder, så ser vores branche også ind i en fremtid, hvor der ikke er tilstrækkeligt med hænder og hoveder. Skal den udvikling vendes, bliver vi nødt til at se på reglerne for eksempelvis tilbagetrækning og mulighederne for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft.

Grøn omstilling

Også den grønne omstilling bør være et af valgkampens store temaer, hvis det står til Bilbranchen DI-direktøren.

- Udover arbejdskraft vil der i valgkampen være behov for at diskutere, hvordan vi undgår tab af arbejdspladser i den nuværende energikrise, hvordan vi sikrer tilstrækkeligt med midler til den fortsatte udrulning af ladeinfrastruktur og hvordan vi får sat endnu mere skub i den grønne omstilling af den tunge vejtransport. I forhold til det sidste handler det blandt andet om at støtte køb af nulemissionslastbiler samt fritage biobrændstoffer og andre CO2-neutrale brændstoffer for afgift.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109