23948sdkhjf

Københavns Lufthavn får udvidet sine perroner

A/S Øresund er ude med en hovedentreprise, som omfatter udbygning af kapaciteten på Øresundsbanen omkring Københavns Lufthavn Station

Der er pres på jernbanesporene ved Københavns Lufthavn Station. 

Det pres skal lettes, og A/S Øresund er aktuel med et hovedentrepriseudbud til anslået 220 mio. kr., som både omfatter indførelse af retningsdrift på banen og etablering af to nye perroner svarende til en fordobling af perronkapaciteten. 

De nye perroner etableres ved de eksisterende godsspor mellem Øresundsmotorvejen og lufthavnens terminal 3. 

Om indførelse af retningsdrift, forklarer projektchef i Sund & Bælt, Rasmus Haak:

- I dag kører passagertransport til Sverige igennem de to nuværende spor, mens godstransporten kører udenom. Den transport vil vi gerne samlet i retningsdrift på henholdsvis eksisterende perroner og på de nye perroner. Det udvider kapaciteten. 

Hvorfor har I prioriteret at samle projektet i en hovedentreprise?

- Det har vi ud fra en afvejning af, hvordan, vi mener, vi kan gennemføre projektet bedst muligt. Der er et stort koordineringsarbejde, og vi ser for store risici ved at splitte op i for mange dele. Projektet omfatter bane- og anlægsarbejder, som, vi mener, sagtens kan forenes i en samlet entreprise, fortæller han.

Projektet er en del af regeringens Infrastrukturplan 2035. Her er udvidelsen af kapaciteten ved Københavns Lufthavn Station skønnet til at udgøre en anlægsudgift på 0,6 mia. kr.

Rasmus Haak forklarer, at de 0,6 mia. kr. er det samlede projekt inklusiv eksempelvis rådgivning.

- Det, vi byder ud nu, er de rene entreprenøropgaver, fortæller han og oplyser, at finansieringen sker gennem netop Infrastrukturplan 35. 

- Vi får bevilliget midler via forligskredsen bag infrastrukturplanen, lyder det. 

Forventer dansk interesse

Selve hovedentreprisekontrakten er ifølge udbudsbekendtgørelsen opdelt i to faser. Det gælder først en samarbejds- og planlægningsfase og derefter selve udførelsesfasen. 

Udførelsesfasen er betinget af "en tilfredsstillende gennemførelse" af samarbejds- og planlægningsfasen, hvor formålet er at "etablere et tæt samarbejde mellem Entreprenøren og Bygherren og sikre en optimal udførelse i fase to, der overholder Bygherres krav til tid, økonomi og kvalitet". 

Forventningen er at prækvalificere tre. Frist for anmodning om prækvalifikation er 2. november, og forventningen er, at interessen er der. 

- Vi står med et spændende projekt på en spændende placering i København, så vi forventer da, at der er interesse for at byde ind. Vi gør os ikke de store forhåbninger om interesse fra udlandet. Der er opgaven nok ikke stor nok. Men vi forventer interesse fra danske aktører, som vi har forsøgt at holde orienteret om, at udbuddet kommer, siger Rasmus Haak. 

Udbud med forhandling

Ifølge udbudsbetingelserne er forventningen at stå med et felt prækvalificerede den 11. november, at indledende tilbud falder i januar 2023 med efterfølgende forhandling i februar og endeligt tilbud i marts næste år. 

Underskrift på kontrakten ventes ifølge den nuværende tidsplan at blive sat i april 2023.  

Kontraktens varighed er 2,5 år med mulighed for forlængelse.

Rasmus Haak oplyser, at hovedparten af projektet udføres fra april 2023 til eftersommeren 2024. Derefter kommer der en pause i projektet, fordi de sidste arbejder, der skal udføres, skal koordineres med Signalprogrammets udførelse.

Tildeling af kontrakten vil ifølge udbudsbetingelserne ske til det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet.

Pris vægter her 40 pct., organisation og bemanding 30 pct. og tidsplan samt samarbejde de resterende 30 pct.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078