23948sdkhjf

Danske milliardkrav mod spansk entreprenør: Nu kan pengene måske inddrives

Den danske stat og Region Hovedstaden kan stadig have en chance for at få indfriet milliardkrav mod Inabensa

Danske bygherrer sigter efter at få et godt stykke over 1 mia. kr. ud af den spanske teknikentreprenør Inabensa i kommende voldgiftssager, men chancerne for at se penge har hængt i en tynd tråd.

Inabensas moderselskab Abengoa er taget under likvidation, Inabensa selv er rykket tæt på en konkurs, og deadlinen for at finde en redning er kun få uger væk. 

Men redningskransen er måske nu blevet kastet.

For flere investorer har meldt sig på banen med købstilbud, og mindst ét tilbud omfatter Inabensa, fremgår det af spansk mediedækning. Dermed er der en mulighed for, at entreprenøren og de danske krav kan holdes i live en tid endnu.

Økonomisk katastrofekurs

Inabensas danske problemer tog deres begyndelse, da teknikentreprenøren blev fyret fra først byggeriet af Niels Bohr Bygningen i 2017 og siden fra byggeriet af Nyt Herlev Hospital i 2020.

På begge byggepladser havde Inabensa været skyld i fejl, sjusk og forsinkelser med store fordyrelser til følge, lød det fra henholdsvis Bygningsstyrelsen og Region Hovedstaden, som fulgte op med erstatningskrav på et stykke over 1 mia. kr. mod Inabensa. Omvendt har Inebensa afvist alle beskyldninger og rejst modkrav: 83 mio. kr. mod Bygningsstyrelsen og et trecifret millionbeløb mod Region Hovedstaden.

Katastrofekurs

Samtidig med de slåskampe har Inabensas moderkoncern Abengoa dog kæmpet med sine egne økonomiske problemer. I det seneste regnskab lød konglomeratets gæld på samlet godt 44 mia. kr., og nedgangen kulminerede i juli i år med, at holdingselskabet blev taget under likvidation. Det skete, efter en stort anlagt redningsplan faldt fra hinanden, da den spanske stat afviste at låne selskabet 1,85 mia. kr.

Samtidig blev 27 datterselskaber, heriblandt Inabensa, kastet ud i 'preconcurso' - en nådeperiode med krav om at finde investorer inden tre måneder. Det vil sige inden oktober udløber; ellers er konkursen uundgåelig.

Britisk tilbud

Nu er der så modtaget seks tilbud på en del af Abengoas datterselskaber, skriver avisen Elespanol, og mindst én af tilbudsgiverne, britiske Ultramar Energy, er interesseret i at købe Abengoas forretningsvertikal Transmisión e Infraestructura, forlyder det.

En vertikal, som netop omfatter Inabensa. 

Andre tilbudsgivere er villige til at købe kun de ”levedygtige” dele af Abengoa, lyder det, uden at det specificeres, om disse omfatter Inabensa. Og andre igen har rettet tilbud mod kun enkeltdele såsom datterselskaber, der producerer og opsætter solceller (dermed ikke Inabensa, red.)

Deadline tæt på

Afgørelsen af sagerne mod Inabensa er stadig langt væk.

Voldgiftssagerne er ved at blive forberedt, og for Niels Bohr-sagen ventes der en kendelse tidligst i 2024, oplyste den tidligere transportminister Benny Engelbrecht (S) i januar til Folketinget. 

Men afgørelsen af Inabensas skæbne - og dermed danske bygherrers muligheder - er altså langt tættere på. 

Der ventes en afgørelse af, hvilke eller hvilket af købstilbuddene der skal satses på, inden for de kommende uger, skriver avisen Cincodias.  Findes der ikke nogen løsning før 31. oktober, så er der kun konkurs tilbage for Inabensa. 

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tidligere vandværksgrund til bypark og varmeværk
EU vedtager fælles regler for beskyttelse af kritisk infrastruktur
Rockwools salg i Rusland styrtdykker: "Hvis vi skal trække os ud, så gør vi det"
Udviklingsplan for Gedser Havn er klar – nu skal den realiseres skridt for skridt
Første fald i antallet af ledige stillinger i to år
Producent af naturgasfri løsninger får initiativpris
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.094