23948sdkhjf

Randers skal beskyttes mod oversvømmelser: Nu er rådgiver fundet

Cowi har nu underskrevet kontrakt med Randers Kommune om totalrådgivning på en indledende fase i det omfattende infrastrukturprojekt, der under overskriften ”Klimabroen” skal beskytte fjordbyen mod oversvømmelser og åbne for etablering af et nyt bolig- og erhvervsområde på havnen, kendt som Flodbyen Randers.

Det skriver rådgiverselskabet i en pressemeddelelse.

Michael Grøne Andersson, Business Development Director i Cowi Transport Infrastructure, fortæller, at det konkrete projekt skal sikre, at kommunen kommer tættere på at kunne prissætte den såkaldte klimabroforbindelse, der er et vigtigt projekt for udviklingen af Randers by og indgår i et omfattende infrastrukturprojekt i området.

– Vi skal blandt andet levere en teknisk og miljømæssig beskrivelse af anlægsprojektet, som den efterfølgende miljøkonsekvensvurdering (VVM) og myndighedsbehandling kan bygge på, siger han i pressemeddelelsen og fortsætter:

– Dermed får Randers Kommune et solidt grundlag til den videre beslutnings- og myndighedsproces frem mod den endelige projektering og opførelse af Klimabroen med tilhørende vejanlæg.

Tre elementer er svar på to store udfordring

Klimabroen kommer til at bestå af en dæmning over det nordlige havnebassin, en bro over det sydlige Randers Fjord/Gudenå-forløb og opkobling til vejnettet nord og syd for fjorden – og er kommunens svar på to store udfordringer.

For det første er den eksisterende Randersbro flaskehals for trafikken på tværs af fjorden, hvilket påvirker vejnettet i Randers by med forsinkelser for trafikanterne til følge.

For det andet er byen truet af oversvømmelser fra skybrud og stormfloder.

Endelig vil den nye forbindelse over fjorden gøre det muligt at etablere et nyt bolig- og erhvervsområde på havnen, omtalt som Flodbyen Randers, hvor der i dag er tung industri.

Klimasikring af Randers By

Ifølge Mikkel Færgemand, der i tæt samarbejde med Keld Schumann varetager projektledelsen på opgaven, skal Cowi som en del af opgaven blandt meget andet foretage undersøgelser af geoteknik, vand-, strømnings- og sedimentforhold samt trafikanalyser.

– Trafikanalyserne bliver basis for udformningen af fremtidige vejkryds, mens de geotekniske undersøgelser sætter retning for design og fundering af de kommende vejstrækninger samt den dæmning med tilhørende sluse, der skal opføres. Vi skal derudover analysere vand-, strømnings- og sedimentforhold, og kortlægge stormflodsdata og regnhændelser, forklarer Mikkel Færgemand.

Resultaterne herfra skal sikre høj vandkvalitet og gode rekreative forhold bag dæmningen. Det opdæmmende vandområde skal endvidere fungere som et reservoir for overskydende vand i situationer med høj vandstand i fjorden og store regnmængder – og dermed klimasikre Randers by, tilføjer han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.094