23948sdkhjf

Venstre: Kilometerafgift gør ikke transporten grønnere

Den kilometerbaserede vejafgift får ikke transportbranchen til at blive mere grøn. Det mener Venstre, der kalder det gift for inflationen.

- Det er vi imod, og det er vi, fordi det er ikke noget, der gør Danmark rigere. Tværtimod.

Sådan lyder det fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen om den kilometerbaserede vejafgift, som DTL - Danske Vognmænd har udtrykt bekymring over. 

Direktøren for Danske Vognmænd kalder det "benzin på inflationsbålet".

- Det er jeg fuldstændig enig i, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Den politiske aftale blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i juni måned og er lige nu i høring hos relevante brancheorganisationer.  Aftalen kan blive til virkelighed, hvis et rødt flertal fortsætter efter valget.

Men er det Venstre, der kommer til magten, bliver aftalen skrottet på stedet.

- Vi vil gerne have at transportbranchen omstiller sig til mere grønt, men det gør vi ikke ved at trække penge ud af branchen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ligesom direktøren for Danske Vognmænd ser Kristian Pihl Lorentzen også for sig, hvordan en vejafgift vil blive en ekstraregning for kunderne, og den desuden vil risikere at ramme skævt.

- Det er skævvridende for det kan godt være, det ikke betyder meget i København, men det betyder noget i Vestjylland, siger han.

Gift for inflationen

I stedet mener Venstre, at der skal incitamenter til for at pege branchen i den retning.

- Det gør man ved at følge med i teknologien og tage det i små skridt. Det skal ske over en realistisk tid, siger han og uddyber:

- Vi skal i en grøn retning ved at understøtte at vognmændene vælger grønt gennem eksempelvis tilskud. Grøn omstilling kommer ikke af sig selv. Det er noget, vi skal investere i. og der har vi i Venstre forslag til, hvordan man kan sikre penge til den grønne omstilling ved for eksempel at sælge noget af Ørsted, som vi har foreslået, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Han understreger, at afgifter er et af de områder, som Venstre vil ændre på, hvis den blå blok står for regeringsmagten efter valget.

- Skatter og afgifter er gift for inflationen, siger han.

Den politiske aftale om den kilometerbaserede vejafgift skal gælde fra 1. januar, hvis den vedtages.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.078