23948sdkhjf

Volvo Penta i samarbejde om brintdrift på mindre fartøjer

CMB.TECH har siden 2017 lavet forsøg med dualfuel brint/diesel-drift sammen med Volvo Penta. Nu går samarbejdet ind i ny fase

Marinemotorproducenten Volvo Penta har indledt et samarbejde med CMB.TECH, der skal accelerere udviklingen af brintdrevne motorer til mindre kommercielle fartøjer. 

De to virksomheder bygger det formelle samarbejde på tidligere fælles projekter siden 2017, hvor der på forsøgsbasis er blevet udviklet et retrofit-kit til dualfuel brint/diesel-drift af Volvo Pentas motorer.

Det skriver Volvo Penta i en pressemeddelelse.

Parterne oplyser, at det styrkede samarbejde vil skabe synergier, der sigter mod at udnytte begge virksomheders kompetencer og produktudbud. Etableringen af dualfuel brintteknologi skal ses som en midlertidig løsning, før passende nul-emissionsalternativer bliver levedygtige.

Det er et vigtigt skridt i Volvo Pentas og CMB.TECHs fælles ambition om at hjælpe med at accelerere deres kunders overgang til netto-nul-emissioner. Partnerskabet vil dække pilotprojekter og småskala industrialisering af en brint dualfuel løsning til udvalgte kunder, lyder det bl.a. i meddelelsen.

Stort potentiale

- Fra de indledende dualfuel teknologiprojekter har vi set reduktioner af CO2-emissioner op til 80 pct. Det er klart, at energiomstillingen er en stor udfordring i mange typer applikationer. Med den dualfuel-teknologi, vi har udviklet i løbet af de sidste par år, kan vi levere en omkostningseffektiv og robust løsning til en række forskellige anvendelser. Vi synes, der er et kæmpe potentiale i denne løsning for kunderne, både til lands og til vands, siger Roy Campe, Chief Technology Officer hos CMB.TECH.

Han suppleres af Heléne Mellquist, President of Volvo Penta:

- Udviklingen på det her område går hurtigt, og med partnerskabet ser vi en stor mulighed for yderligere at udforske og være med til at øge brugen og tilgængeligheden af brintløsninger. Jeg tror, at dualfuel-tilgangen vil appellere til mange af vores kunder ved dens lette installation, vedligeholdelse og brug. Derudover vil det hjælpe med at accelerere vores kunders overgang til mere bæredygtig drift, forklarer hun.

Testes i Storbritannien

Dualfuel-løsningens største fordel er ifølge parterne, at den vil reducere udledningen af drivhusgasser og samtidig give en robust og pålidelig løsning. Og hvis brint ikke er tilgængeligt, fortsætter applikationen med at køre på traditionelt brændstof.

Designet og afprøvningen af brint-injektionssystemet vil finde sted på CMB.TECHs teknologi- og udviklingscenter i Brentwood, Storbritannien. Her vil Volvo Penta-motorer blive testet for at optimere brint-diesel-indsprøjtningsteknologien for maksimal pålidelighed og emissionsbesparelser, pointeres der i meddelelsen.

Volvo Penta producerer marinemotorer med outputs på op til 551 kW.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.094