23948sdkhjf

Montana Furniture vil investere på trods af stigende omkostninger

Selvom det netop offentliggjorte overskud ikke kan matche det forudgående hos fynske Montana Furniture, erklærer ejerleder Joakim Lassen sig overordentligt tilfreds med resultatet af et 2021/22, der har budt på fortsatte investeringer og stigende omkostninger.

Frontmanden for den familieejede virksomhed fortæller, at såvel Montana Furniture som datterselskabet Engelbrechts Furniture, som virksomheden overtog i 2021, det seneste år har haft vækst på toplinjen. I Montanas årsrapport, hvor omsætningen ikke opgives, står det dog klart, at man ikke er lykkedes med at kapitalisere på fremgangen i samme grad som i rekordåret 2020/21.

Mens bruttofortjenesten med 145 mio. kr. holder niveauet fra i fjor, er der skåret mere end en tredjedel af resultatet, der før skat lyder på 29,2 mio. kr. mod foregående års 48,3 mio.

– Prisstigninger på råvarer er en del af forklaringen, men året før var jo et komplet jubelår, hvor coronaen betød, at vi reducerede omkostningerne betragteligt – derfor blev året også “kunstigt godt”, og det sidste år har vi så igen skruet op, forklarer Joakim Lassen.

MONTANA FURNITURE A/S
Regnskabsår 2021/22 2020/21 2019/20
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 144,987 146,625 100,097
Resultat af primær drift 31,521 48,738 8,182
Resultat før skat 29,233 48,305 6,209
Årets resultat 20,844 37,384 4,764
Balancestatus 228,713 220,330 180,843
Egenkapital 133,575 141,066 105,223
Antal ansatte 181 152 147
Kilde: CVR

Den pointe understreges af en medarbejderstab, der det seneste år er vokset fra 152 til 181 ansatte, og ejerlederen ser således ingen grund til at begræde, at det øgede omkostningsniveau har spist af overskuddet.

– På den måde har det været et mere normalt år, hvor vi igen har kunnet rejse og tage ud på messer, og jeg er meget glad for resultatet – især er vi superglade for at vækste på toppen, for det er det, vi gerne vil, og som strategien går på, fastslår han.

Flere forhandlere og mere kontraktsalg

Skal Joakim Lassen kort ridse den treårige strategi op, peger han på øget digitalisering og et udvidet forhandlernet som afgørende punkter.

– Traditionelt set har vi været hos “alle de rigtige”, men sammenlignet med andre i vores segment, har vi manglet lidt i bredden. Det har vi fået løst blandt andet ved at tilbyde et reduceret sortiment, der er lettere tilgængeligt for både forhandlere og forbrugere, forklarer Montana-direktøren.

Også kontraktforretningen har fået øget fokus, blandt andet med 2021-opkøbet af Engelbrechts og ansættelsen af en dedikeret salgschef til området, og det er stadig ambitionen, at kontrakterne skal fylde mere end de 25 pct. af den samlede forretning, man har været vant til i Haarby.

– Men vi har ikke noget endeligt måltal for fordelingen, og vi går selvfølgelig efter at blive større på både kontrakter og på retail, lyder det fra Joakim Lassen.

På digitaliseringsfronten kunne Montana for to år siden lancere egen B2C-webshop, og ifølge direktøren er fokus nu på de indre linjer, hvor der investeres i en gennemgående digitalisering af forretningsgangen.

– Og det er noget af det, som vi fortsætter med at investere i, fastslår Joakim Lassen, der peger på distribution og produktion som andre investeringsområder:

– I sidste regnskabsår brugte vi godt 20 millioner på en ny dobbelttapper, og lige nu er vi i gang med en større investering i lakafdelingen – det er helt nødvendigt, at vi bliver ved at investere i fabrikken, når vi vil producere i Danmark.

Et es i ærmet og et ekstra ben

At Joakim Lassen og familievirksomheden agter at holde fast i den danske produktion og placeringen i Haarby, blev i sommer understreget, da den franske kunstner Camille Walala udsmykkede fabriksbygningen i anledning af virksomhedens 40-års jubilæum. 

Og måske er det meget god timing, at Montana netop nu kan bryste sig af byens vel nok mest farverige facade. I hvert fald står den i fin kontrast til de dunkle udsigter, branchen er spået i en krisetid.

– Jeg glæder mig for tiden over hver måned, det går godt, og man går bare og venter på, at det rammer, siger Joakim Lassen med henvisning til den galopperende inflation og rekordlave forbrugertillid.

Hans vurdering er, at Montana i øjeblikket ligger omkring 10 pct. lavere end budgetteret, hvad angår retail-omsætningen.

– Men i den her måned når vi det samme, som vi nåede i oktober sidste år, så det er lidt forskelligt fra måned til måned, fortæller han.

Sammenholdt med de voldsomt eskalerende energipriser – og et årligt forbrug på 3,5 mio. kWh – har situationen medført, at Joakim Lassen ikke længere forventer et resultat på de 15-20 mio., der var stillet i udsigt i den friske årsrapport. At familievirksomheden, hvis egenkapital er på den gode side af 130 mio. kr., står godt rustet til en krise, er han dog ikke i tvivl om.

– Under finanskrisen havde vi lige så mange ordrer som normalt, de var bare lidt mindre, og jeg forventer, vi kommer til at se samme billede den her gang. Jeg tror, det er en fordel, at du kan købe Montana for både 1000, 2000 og 3000 kroner, og kommer du ind i en butik, og kan ikke købe sofaen, så går du måske derfra med en reol eller et sengebord i stedet, lyder overvejelserne.

Desuden har Montana takket være strategien et stadigt voksende ben at stå på.

– Og på kontraktmarkedet går det faktisk rigtig fint – der oplever vi fortsat en positiv vækst, fortæller Joakim Lassen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Montana
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.347