23948sdkhjf

Ny overenskomst for lodserne i Danpilot endelig godkendt

Danpilot og fagforeningen Lederne Søfart har gennem en længere periode været i dialog om en fornyet overenskomst for lodserne i Danpilot. Efter konstruktive forhandlinger er overenskomsten nu endelig på plads og træder i kraft per 1. december 2022.

Det skriver Danpilot i en pressemeddelelse.

Enhver overenskomst er kompromisets kunst, og jeg er glad for, at det endelig er lykkedes at komme helt i mål med en fornyet overenskomst, der sikrer bedre vilkår for lodserne, og som samtidig bidrager til at sikre DanPilots fortsatte konkurrencedygtighed i et liberaliseret marked Erik Merkes Nielsen, CEO i Danpilot

Den nye overenskomst for lodserne i Danpilot er endelig faldet på plads og formelt godkendt hos alle instanser og myndigheder efter et langstrakt men konstruktivt forhandlingsforløb med overenskomstparten på lønmodtagersiden, nemlig fagforeningen Lederne Søfart. Den fornyede overenskomst gælder for alle lodser ansat i Danpilot for perioden 1. december 2022 - 30. september 2024.

Størstedelen af den tidligere overenskomst bevares uændret. Hovedændringerne i den fornyede overenskomst er blandt andet, at Danpilot har opnået større fleksibilitet i planlægningen af driften samtidig med, at lodserne har opnået forbedret natbeskyttelse. Dertil kommer ændringer af hviletidsreglerne pga. nye retningslinjer fra Søfartsstyrelsen. Endelig er der aftalt en samlet regulering af lønnen på 4,42 pct. i overenskomstperioden.

Kompromisets kunst

- Enhver overenskomst er kompromisets kunst, og jeg er glad for, at det endelig er lykkedes at komme helt i mål med en fornyet overenskomst, der sikrer bedre vilkår for lodserne, og som samtidig bidrager til at sikre Danpilots fortsatte konkurrencedygtighed i et liberaliseret marked. Vi lever af at levere sikkerhed. Det er derfor helt fundamentalt, at vi fortsætter med at tilbyde attraktive og sikre arbejdsvilkår for alle medarbejdere, siger Danpilots CEO Erik Merkes Nielsen.

Der er tale om en kompliceret overenskomst, der blandt andet tager højde for Danpilots disponeringsmønster som lovfastsat forsyningspligtig lodsvirksomhed. Herunder især i forhold til de nye regler for hviletid, som er fastsat af Søfartsstyrelsen.

- Danpilot har været igennem en omstilling til fri konkurrence med løbende fokus på effektiviseringer og en tættere dialog med kunderne, hvor markedets dynamiske behov skal imødekommes. Danpilot er samtidig en virksomhed med forsyningspligt og et vigtigt samfundsansvar, nemlig at skabe sikkerhed til søs og i havn.

- Denne dobbelthed – samfundsopgaven og kundefokus – har været en integreret del af forhandlingerne, som har udmøntet sig i en mere balanceret og tidssvarende overenskomst. Foran ligger nu en vigtig opgave med at få den nye overenskomst implementeret i organisationen, afslutter Danpilots CEO Erik Merkes Nielsen.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.125