23948sdkhjf

Vindskærme skal øge trafiksikkerheden på Storebæltsbroen under "kraftig blæst"

Sund og Bælt vil have etableret op til 3,5 meter høje vindskærme otte steder på Storebæltsbroens højbro

Det skal ruske mindre i rattet, når Storebæltsbroen krydses i blæsevejr.

Det mener Sund & Bælt, som nu vil udstyre Storebæltsbroen med særlige vindskærme rundt om de fire pylonben og de fire ankerblokke. Det skal mindske den særlige kraftige vind, som kan blive skabt netop her.

Det fremgår af en meddelelse om kontraktindgåelse, og det bekræftes af Sund & Bælt for Nordiske Medier.

- Vindafskærmningen sættes op for at undgå, at vindfølsomme køretøjer vælter når det blæser. Erfaringen viser, at en stor del af vælteulykkerne sker omkring pyloner og ankerblokke, og især når der er kraftig blæst på tværs af broen, skriver Sund & Bælt i et skriftligt svar.

Skærmene vil også forbedre sikkerheden for almindelige køretøjer, da ”trafikanterne undgår den pludselige bevægelse i køretøjet, som kan forårsage et uheld,” lyder det fra Sund & Bælt.

Op til 3,5 meter høje

Set fra kørebanen kommer skærmene til at blive mellem 1,5 og 3,5 meter høje og vil strække sig mellem 22 og 25 meter henholdsvis øst og vest for hver af de fire pyloner og fire ankerblokke, fremgår af udbudsmaterialet. 

Arbejdet med at montere dem begynder i december i år, og forventes at være afsluttet ved udgangen af februar 2023. 

Sund & Bælt har skrevet kontrakt med vejudstyrsleverandøren DAV Nordics om opgaven med at fremstille, levere og montere skærmene. Opgaven har en værdi af godt 6 mio. kr. 

Skærmene vil blive udført i aluminium på rammer i stål, og de bliver monteret direkte på autoværnskonstruktionen.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.125