23948sdkhjf

Klimatopmøde: Flere lande vil have grønne skibskorridorer

Selvom skibsfarten (og frytrafik) er undtaget fra FN's klimaaftaler, fordi aftalerne kun omfatter nationer, er skibsfarten alligevel oppe at vende på klimatopmødet COP27, som i disse uger finder sted i Ægypten.

Vi er stadig på et tidligt stadie, men det får stor betydning for dekarboniseringen af ​​skibsfarten Remi Eriksen , DNV

Blandt emnerne er såkaldte grønne skibskorridorer, som skal gøres det muligt at bunkre klimavenligt brændstof på faste ruter. Ideen er at etablere bunkringsstationer til nul-emissionsbrændstof i hver ende af udvalgte lange transportetaper, der trafikeres af de samme skibe.

Sidste års forslag på klimatopmødet i Glasgow om seks grønne skibskorridorer blev taget godt imod, og grønne korridorer er blandt de tiltag, nationer sender til The Green Shipping Challenge , som USA og Norge præsenterer på COP27.

Det skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

De nordiske miljøministre blev i maj enige om at etablere sådanne korridorer inden 2030 - med et pilotprojekt over et par år.

Nu vil mange flere lande tilslutte sig. Under COP27 i Sharm el-Sheikh er flere relevante ruter blevet annonceret, både mellem lande, regioner og internt mellem havne i samme land. Der kan være mange flere end seks.

Her er den foreløbige liste over mulige fremtidige grønne skibskorridorer:

  • Danmark – Norge
  • Sverige – Holland
  • USA – Storbritannien
  • Storbritannien - Norge
  • Storbritannien – Holland
  • Great Lakes-St. Lawrence Seaway
  • USA – Sydkorea
  • Los Angeles/Long Beach – Singapore
  • Los Angeles/Long Beach – Shanghai
  • Singapore – Sydøstasien
  • Singapore – Australien
  • Belgien – Sverige
  • USAs Mexicanske Golf - Nedre Mississippi
  • Alaska – Britisk Columbia – Seattle (krydstogt)

Adm. direktør Remi Eriksen i klassifikationsselskabet DNV synes, grønne korridorer er en god ide.

- Mange havne taler sammen om at etablere grønne korridorer. Der kan være mange, både lokalt, regionalt og over lange afstande. Vi er stadig på et tidligt stadie, men det får stor betydning for dekarboniseringen af ​​skibsfarten, siger Remi Eriksen til mediet.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.078