Udviklingsplan klar for Gedser Havn
Indtil Femern-forbindelsen er klar, er der fuld færgefart til og fra Gedser Havn.
Vi vil gerne udnytte de eksisterende bygninger og skridt for skridt udbygge havneområdet Anette Ustrup Svendsen, Scandlines
Nu har havnen, der er Nordens sydligste havn, fået sin egen udviklingsplan.
Det oplyser rederiet Scandlines.
Gedser Havn blev anlagt i 1903, da de første dampfærger sejlede med post til Tyskland, og byen blev bygget op med færgefarten som livsnerve.
Færgerne er stadig byens primære orientering, og i dag sejler hybridfærger med rotorsejl mange gange dagligt mellem Danmarks sydligste punkt og det europæiske fastland fra Gedsers moderne færgeterminal.
Rederiet Scandlines benytter dog kun den vestlige del af havneområdet, mens størstedelen af den østlige del giver mulighed for at skabe et havneområde, hvor aktivitet, erhverv og turisme kan gå hånd i hånd og skabe udvikling og dermed arbejdspladser, skriver rederiet.
Fire parter, Scandlines, Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster og Visit Lolland-Falster, har derfor slået sig sammen i et offentligt-privat partnerskab og bedt arkitektfirmaet Schønherr udarbejde en udviklingsplan.
- Det har været vigtigt for os at få en udviklingsplan, der ikke nødvendigvis skal realiseres i et hug og kræver en meget stor investor. Samtidig vil vi gerne udnytte de eksisterende bygninger og skridt for skridt udbygge havneområdet med respekt for stedets kvaliteter og Gedsers beboere, siger Scandlines’ kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.
Artiklen er en del af temaet Samfund.