23948sdkhjf

Møbelgrossist sænker priserne: Det kan smitte af på hele værdikæden

Direktøren for House Nordic har valgt at sætte priserne ned. 

De seneste år er det kun gået en vej med priserne på fragt, råvarer og færdige produkter. Nu vurderer Henrik Jørgensen, ejerleder hos møbelgrossisten House Nordic, imidlertid at inflationen med stor sandsynlighed har toppet, og sammen med faldende fragtrater har det givet anledning til, at virksomheden i sidste uge kunne præsentere kunderne for noget så sjældent som et prisfald.

– For os, der sælger møbler engros, har fragten fra Asien været en rigtig stor faktor, for den er jo steget enormt voldsomt de sidste par år, men de seneste måneder er det virkelig gået stærkt den anden vej, og nu er priserne meget tæt på at være tilbage på niveauet før corona, forklarer Henrik Jørgensen.

– Samtidig tror og håber vi, at inflationen generelt har toppet, og at vi nu begynder at se den falde både i vores branche og helt overordnet, lyder det videre.

Kan skabe ringe i vandet

Selvom Henrik Jørgensen understreger, at House Nordic i pandemitiden var varsomme med at sende prisstigningerne videre til kunderne, kunne det ikke helt undgås, og ad flere omgange har møbelgrossisten de seneste år måttet justere priserne op.

– Nu er der så mulighed for at gå den anden vej. Når fragtraterne er faldet så meget, som de er, har vi muligheden for igen at tilbyde lavere priser, og som jeg ser det, har vi erhvervsdrivende hver især et ansvar for at være med til at dæmpe inflationen, når det kan lade sig gøre, siger Henrik Jørgensen.

Samtidig peger han på, at House Nordic som grossistvirksomhed har en særlig mulighed for at skabe ringe i de inflationsplagede vande.

– Hvis vi, der ligger øverst i værdikæden, kan justere priserne ned, så vil det selvfølgelig smitte af på hele kæden, og det vil kunne mærkes hos både forhandlere og slutkunder, lyder det.

Derfor har House Nordic altså på prisfronten taget, hvad Henrik Jørgensen betegner som et “godt step tilbage på en stor del af sortimentet”, og forventningen er, at der i løbet af det næste halve år bliver plads til endnu en nedjustering. Meget er imidlertid stadig usikkert, understreger ejerlederen.

– Der er en stor usikkerhed omkring 2023 – hvor meget falder forbruget, og hvor påvirket bliver økonomien? På den måde tror jeg, vi alle er lidt nervøse for det kommende år, men man skal også huske, at vi har været igennem i 2022, der var meget udfordrende, så trods de grå skyer ser vi det lysne forude, siger han.

Forskellige forudsætninger

At 2022 blev en udfordring, understreges af, at den fynske ejerleder for første gang siden House Nordics stiftelse i 2016 gør klar til at lukke bøgerne på et år med stilstand på toplinjen.

– Vi kan godt mærke, at vores kunder har solgt lidt mindre i år. Vi havde en kæmpe vækst i 2021, men kommer i år ud med indeks 100, og det holder vi kun, fordi vi har haft særlig fokus på at udvide og styrke vores forhandlernet i hele Europa, fortæller Henrik Jørgensen.

Så når I nu sænker priserne, handler det så også lidt om den faldende efterspørgsel?

– Det er jo en god kombination. Dels vil vi grundlæggende gerne være ordentlige over for både vores kunder, samarbejdspartnere og samfundet, og nu har vi en mulighed for at give lidt tilbage, men selvfølgelig tror vi også på, at når vi justerer priserne, betyder det større volumen, siger Henrik Jørgensen og fortsætter:

– Vi har etableret et brand, hvor vi satser på lækkert design i god kvalitet, og på at kunderne får meget for pengene. Det har klart været et af succeskriterierne for, at House Nordic-brandet er nået ud i så mange lande, men det er også klart, at hvis vi ikke tilpasser os markedet, så rammer vi ikke den målgruppe, så prisen er en meget vigtigt parameter.

Når Henrik Jørgensen taler om et fælles ansvar for at få inflationen under kontrol, er han således også fuldt ud bevidst om, at branchens aktører har vidt forskellige forudsætninger.

– Der er stor forskel på, om man producerer i eksempelvis Asien eller Europa, og hvor nogle råvarer er faldet en del i pris, ligger andre stadig meget højt, siger han.

Ikke desto mindre forventer han, at flere i den kommende tid slår ind på samme sti, og når det kommer til Henrik Jørgensens egen forretning, regner ejerlederen med, at det normaliserede prisniveau kan medvirke til igen at sætte fut under toplinjen.

– Jeg tror, vi går ind i et spændende år - det bliver ikke uden udfordringer, men jeg tror bestemt på vækst, slår han fast.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1