23948sdkhjf

Topchef i rederibranchen: Stadig optimisme trods dommedagsudsigter

Containerrederierne frygter ikke fremtiden med faldende fragtrater, overkapacitet og priskrig

Containerrederiernes gigantiske overskud de seneste par år er blandt andet brugt til indkøb af helt nye skibe, der på sigt kan føre til overkapacitet, faldende fragtrater og en eventuel priskrig.

Men trods de dystre udsigter er det ikke alle rederier, der frygter fremtiden. Det fortæller Finans/ShippingWatch, der har taget temperaturen på de største rederier i branchen på transportkonferencen TPM i Californien.

- Der er ingen tvivl om, at tilstrømningen af kapacitet bliver højere i det næste par år – den vil være på mellem syv og ni procent. Men der skal meget lidt til at ændre balancen. Hvad sker der med efterspørgslen? Mange er sikkert i et dystert humør lige nu, men jeg tror stadig, at vi kan komme til at se en bedring i andet halvår, fortæller topchef for verdens største containerrederi, MSC, Søren Toft til det maritime medie.

Han får delvis støtte fra senioranalytiker i analysehuset Alphaliner Jan Tiedemann, der peger på, at der vil komme en betydelig ophugning de nærmest år, og at rederierne formentlig har gjort deres regnearbejde.

Containeranalytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime peger desuden på, at der i de kommende år vil komme nye miljøregler, der også vil øge behovet for nybyggede skibe. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078