23948sdkhjf

Ny ingeniøruddannelse skal gøre havinvesteringer mere grønne

Ny kandidatuddannelse på Danmarks Tekniske Universitet undersøger, hvordan investeringer på havet påvirker havmiljøet og vil bidrage med mere bæredygtighed i den blå økonomi

Til efteråret kan de første studerende på kandidatuddannelsen Marin Ingeniørvidenskab begynde på DTU i Lyngby.

Den nye uddannelse vil forene videnskabelig forståelse af havet med ny teknologi. Målet er at drive bæredygtige offshore-projekter fremad.

- Vindmølleparker, fiskeri, landbrug og andre former for aktiviteter på og i havet, kræver medarbejdere, der har de særlige kompetencer, som vi samler i denne nye uddannelse, fortæller Andre Visser, professor på DTU Aqua og studieleder for Marin Ingeniørvidenskab i en pressemeddelelse fra DTU.

Med uddannelsen i Marin Ingeniørvidenskab får kandidaterne viden om de fysiske udfordringer ved konstruktion af offshore-installationer, udvikling af teknologier til både overflade- og undervandsobservationer, beskrivelse og modellering af interaktioner med det naturlige havmiljø og evnen til at evaluere og måle bæredygtigheden af forskellige konstruktionsmæssige aktiviteter.

Og der er brug for mere viden på området påpeger studielederen - ikke mindst, hvordan løsningerne kan tage mere hensyn til naturen og bæredygtighed.

- For eksempel vil en havvindmøllepark både forstyrre det fiskeri, der foregår i området, og den skibstrafik, der passerer igennem det. Den påvirker også potentialet for at etablere offshore-fiskefarme, sedimenternes bevægelser og bølgernes påvirkning af kystlinjen samt de tiltag, der skal iværksættes for at bevare havmiljøet. Alle disse aspekter skal afbalanceres ansvarligt. Denne nye uddannelse er en holistisk tilgang til mange slags konstruktionsprojekter, der er placeret på havet, uddyber Andre Visser.

Han peger desuden på, at for at få en dybere forståelse af havmiljøet skal marine ingeniører beherske to grundlæggende færdigheder. For det første skal de udvikle en klar videnskabelig forståelse af de særlige forhold, der gør sig gældende i havet. Både når det gælder bølger, kemi og sedimenterne på havbunden og desuden få en dybtgående viden om den teknologi, et sådant arbejde kræver.

- Når man først har sat et stort projekt som f.eks. en vindmøllepark i gang, skal man hele tiden overvåge det for at se, hvad der sker i miljøet omkring det – både i forhold til havmiljøet og i forhold til stabiliteten. Eroderer havbunden på en anden måde pga. pylonerne? Ændrer de havbunden? Det er nogle meget vigtige aspekter, forklarer Andre Visser.

Studielederen understreger dog over for Søfart, at der ikke er tale om en uddannelse af skibsingeniører.

- Vores fokus er på at give eleverne viden til at implementere en bæredygtig blå økonomi. Dens hovedelementer er havvidenskab, havobservationsteknologier, offshore konstruktion, offshore vedvarende energi, kystprocesser og havplanlægning, siger han.

Nyt forskningsskib på vej

DTU råder også over en række mindre skibe, som de studerende kan bruge til mere kystnære opgaver i forbindelse med deres praktiske kurser i løbet af sommeren. DTU har desuden et ferskvandslaboratorium i Silkeborg og et skaldyrcenter i Nykøbing Mors, så de studerende har adgang til mange forskellige lokaliteter, hvor der udføres praktisk arbejde, ud over undervisningslaboratorierne på campus.

Desuden har DTU sit eget forskningsskib, 'Dana', der har base i Hirtshals. Det er et 40 år gammelt skib, og afløseren 'Dana V' forventes klar i 2026. Designkontrakten på 'Dana V' er gået til Dansk Dana Konsortium (DDK), der består af Knud E. Hansen og Odense Maritime Technology. Designperioden starter 1. april 2023 og forventes at være afsluttet med udgangen af 2023. I løbet af 2024 forventes det så, at der kommer et udbud på selve forskningsskibet.

Andre Visser forklarer endvidere, at Marin Ingeniørvidenskab tidligere var en specialisering under kandidatuddannelsen i Akvatisk Videnskab og Teknologi, som nu hedder Bæredygtigt Fiskeri og Akvakultur og som flytter fra Lyngby Campus til Hirtshals Campus fra 1. september 2023. Den nye kandidatuddannelse i Marin Ingeniørvidenskab udbydes på DTU Lyngby campus.

- En af grundene til, at uddannelsen foregår her i Lyngby, er de partnerskaber, vi har med andre afdelinger. DTU Aqua står i spidsen for uddannelsen, men der er et stort samarbejde på tværs af campus med discipliner som f.eks. maskinteknik, rumfart, vind, elektroteknik m.m., som alle bidrager til uddannelsen med forskellige kurser," understreger studielederen.

Studerende, der i øjeblikket er tilmeldt Akvatisk Videnskab og Teknologi, kan ændre deres uddannelse til f.eks. Marin Ingeniørvidenskab frem til 1. maj.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062