23948sdkhjf

Lobbyorganisation: Rederibranchen har jo modarbejdet, at der skulle komme en OECD-skat

Tænketanken og lobbyorganisationen Fair Maritim mener, at rederierne skal betale mere i skat. Hos Cepos mener man derimod, at det vil føre til udflagning

"Målrettet lobbyarbejde." 

Det mener Niels Tolstrup, medstifter af tænketanken og lobbyorganisationen Fair Maritim, er hovedårsagen til, at skibsfarten endte med at blive undtaget fra den OECD-skatteaftale, der skal sikre, at internationale virksomheder betaler skat. 

Udmeldingen kommer af, at skatteminister Jeppe Bruus (S) tidligere på måneden var kaldt i samråd, fordi SF og Enhedslisten netop gerne ville vide, hvorfor regeringen ændrede holdning til, hvorvidt rederierne skulle undtages fra OECD-aftalen om en fælles selskabsskat, som omfatter mere end 135 lande. 

Det svarede ministeren ikke på, da han henholdt sig til fortroligheden i internationale forhandlinger og de orienteringer, som tidligere ministre gav til folketingsudvalg.

Truer med udflagning

Undtagelsen mener Niels Tolstrup, medstifter af Fair Maritim, altså er et resultat af målrettet lobbyarbejde. Et lobbyarbejde af Mærsk og Danske rederier, som også er beskrevet af DR. Han så det netop som en god anledning til, at der blev indført en skat for de store rederier, da han påpeger, at de største containerrederier på verdensplan ligger i Europa, hvis man ser bort fra kinesiske Cosco Shipping. Dermed mener han ikke, at en aftale som denne ville være med til forringe konkurrencen på søfarten betydeligt. 

- Vi kan jo ikke have, at der ikke er nogen, som betaler skat overhovedet. Rederibranchen har jo modarbejdet, at der skulle komme en OECD-skat, som dækker det meste af verden, siger han og påpeger, at han ikke tror på, at rederierne vil flytte til udlandet som det første, hvis der kommer en højere ens beskatning i. 

Det er jo noget, rederierne selv har truet med. 

- Ja, og det er pudsigt. De har brugt argumentet med stor, international konkurrence siden 1800-tallet og truet med udflagning i snart mange år, og det har åbenbart virket. Den lave skat skyldes, at Danske Rederier er for stærke.

Skibe er meget nemme at udflage, og store dele af verden er udenfor aftalen, og det er også grunden til, at man i OECD-rammen valgte ikke at medtage skibene Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos

Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos, ser dog anderledes på det. Han mener, at det ville have resulteret i udflagning, hvis skibsfarten var blevet omfattet af aftalen. 

- Uanet om man mener, at rederierne bør beskattes eller ej, så vil en høj skat føre til udflagning. OECD-aftalen er endt med kun at omfatte EU-landende, da EU er det eneste sted, der har implementeret det, selvom det var amerikanerne, der oprindeligt mente, at man skulle lave en aftale i regi af OECD, men de er ikke selv tiltrådt, siger han og fortsætter: 

- Men skibe er meget nemme at udflage, og store dele af verden er udenfor aftalen, og det er også grunden til, at man i OECD-rammen valgte ikke at medtage skibene.

SF giver ikke op

På trods af undtagelsen af skibsfarten i aftalen, har SF og Enhedslisten dog ikke opgivet at få rederierne til at hoste op og betale mere i skat af de store overskud, de har haft de seneste år. SF vil nemlig bringe et ekstra skattebidrag fra shipping på 4 pct. ind i de kommende finanslovsforhandlinger. De kalder det et solidaritetsbidrag.

Til det forslag siger Niels Tolstrup, at han synes, at rederierne skal betale mere i skat, men hvorvidt det bliver 2, 4 eller 6 pct., har han ikke den helt store holdning til, bare der sker noget.

Otto Brøns-Petersen mener ikke, at sådan en beskatning give flere penge i statskassen. For han mener ikke, at det vil komme på tale, at rederierne bliver beskattet med tilbagevirkende kraft, da det ikke er set før i Danmark og ifølge analysechefen vil "betragtes som et brud på retssikkerheden."

I forhold til en fremadrettet beskatning af overskuddene, svarer han: 

- De vil jo så kunne slippe for beskatningen ved at flage ud. Det er kun det historiske overskud, man kan beskatte. Jeg er heller ikke sikker på, at Mærsk forventer et lige så godt et år.

Rederi: Ændring skal ligge på niveau med andre

Rederiet Torm henviser i en skriftlig kommentar til Søfart bl.a. til, at hvis der skulle komme en skatteændring på tale, at den i så fald skal ligge på samme niveau som lignende søfartsnationer:

"Vi følger de rammevilkår, der er for branchen, og som ligger på niveau med tilsvarende søfartsnationer. Det er klart, at skulle man vælge at ændre vilkårene for branchen, må det nødvendigvis ske, så der fortsat er tale om beskatning på samme niveau som tilsvarende søfartsnationer," skriver Torm.

Søfart har forsøgt at få en kommentar fra Danske Rederier, som ikke ønsker at stille op. 

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.298